Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Ungdomsskoler"
Viser treff 1-4 av 4
-
Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvilket forhold har ungdomsskoleelever til den litteraturen de leser i norskfagets lærebøker? Hvordan fungerer lærebøkene, og hvilke didaktiske utfordringer har lærerne som skal formidle læreboklitteraturen til elevene på ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
Nytten av karriereveiledning på Rognan ungdomsskole
(Master thesis, 2009)Karriereveiledningen i ungdomsskolen har som hovedmålsetting å redusere feilvalg og dermed frafall i videregående skole. Karriereveiledningen skal herunder hjelpe skoleelevene til å bli kjent med studieretningene i vgs. ...