Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Journals "Skriftserien"
Now showing items 1-18 of 18
-
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
(OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
Education for Resilience with Emerging Technologies: A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This doctoral dissertation explores how emerging technologies, especially 3D printing, can affect pedagogy. The purpose is to provide practical and theoretical knowledge that can strengthen sustainable education. The aim ... -
Et yrkesdidaktisk aksjonsforskningsprosjekt om ungdom som har falt ut av skolen, men som velger lærekandidatordningen mot fagbrev i salgsfaget gjennom et læringssenter
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 25, Doctoral thesis, 2025)Frafall har i mange år vært et problem i yrkesfaglig videregående opplæring i Norge, og det er et stort behov for kunnskap om og eksempler på hvordan man kan gi en riktig oppfølging og en relevant opplæring til de som har ... -
The influence of citizenship education on students’ political efficacy. Obstacles, possibilities, and promising practices
(OsloMet Avhandling;2024 nr 16, Doctoral thesis, 2024)This dissertation explores connections between citizenship education and the development of students’ political efficacy. Building on research showing that political efficacy influences political participation, and based ... -
Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom
(Skriftserien;OsloMet Avhandling 2021 nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed; Peer reviewed, 2021)The overarching research question in this thesis is as follows: How can interaction with texts foster English language (EL) students’ intercultural learning? The three articles explore the following research questions: 1. ... -
Kontroversielle temaer og forumteater i KRLE - Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av kritiskpedagogisk praksis i ungdomsskolen
(OsloMet Avhandling;2024 nr 28, Doctoral thesis, 2024)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen er resultat av et aksjonsforskningssamarbeid mellom KRLE-lærere, elever og skoleledelse ved en ungdomsskole i Oslo øst, og meg som forsker fra OsloMet. Den overordnede problemstillingen ... -
Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt
(OsloMet Avhandling;2024 nr 50, Doctoral thesis, 2024)Kritisk tenkning som begrep har en rik historie og er sentralt i debatter om utdanning. I 2020 fikk kritisk tenkning en sentral plass i den norske læreplanen (LK20), og begrepet ligger nå som fundament for undervisning og ... -
Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen
(OsloMet Avhandling;2023 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Målet for avhandlingen er å supplere den empiriske danningsforskningen med en teoriudviklende undersøkelse av lærerstudenters emosjonelle erfaringer. Hensikten er å fremskaffe kunnskap om lærerstudentenes emosjonelle ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
One of the boys - Gender, class, and identity formation among boys in middle school
(OsloMet Avhandling;2024 nr 31, Doctoral thesis, 2024)Norway has an ongoing discourse about boys at school, often talked about as falling behind or being school losers in a feminized school. This discourse is built on boys getting lower grades than girls in all subjects except ... -
Pedagogical reorientation and qualitative self-transformation - Teachers’ and students’ experiences with physical education informed by the Practising Model
(OsloMet Avhandling;2024 nr 53, Doctoral thesis, 2024)The focus of this thesis is teaching and learning in Norwegian lower secondary school Physical Education (PE), which is informed by a pedagogical model known as the Practising Model. The overall aim of this study is to ... -
Pedagogikken i barnehagen En studie om pedagogikk basert på barnehagelæreres refleksjoner omkring barnehagens hverdagsliv
(OsloMet Avhandling;2024 nr 26, Doctoral thesis, 2024)Formålet med denne avhandlingen er å utvikle kunnskap om pedagogikk i barnehagesammenheng. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i barnehagelæreres erfaringer fra, fortellinger om, og refleksjoner omkring ... -
Sight translation – Safe translation? Exploring meaning-making and interaction from a multimodal perspective
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis consists of three articles and a comprehensive introduction to the work. The overarching aim is to contribute to the understanding of sight translation, i.e. translation from writing into speech, in terms of ... -
Teachers’ pedagogical vision for 21st century English education - Expanding landscapes for English as a multilingua franca of global citizenship in Norwegian schools
(OsloMet Avhandling;2022 nr 29, Doctoral thesis, 2022)This study investigates teachers’ pedagogical vision for English in Norwegian basic education. It does so through the lens of social construction, discourse, and sociolinguistic ecology. Teacher visions are investigated ... -
“They’re only here to observe”. A study of observation-grounded mentoring practices in student teachers’ practicum
(OsloMet Avhandling;2024 nr 40, Doctoral thesis, 2024)The practicum is often regarded as the heart of initial teacher education and a space for professional learning where theoretical knowledge and practical experience can mutually illuminate each other. However, existing ... -
Troubleshooting in Norwegian Sign Language: A conversation analytic approach to other-initiations of repair in multiperson Norwegian Sign Language interaction, and ways to communicate conversation analytical data on signed languages in printed and online publications
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 33, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I denne avhandlinga presenterer jeg en studie av samtaler mellom døve kollegaer på norsk tegnspråk, og hvordan de underveis i samtalen løser problemer med å oppfatte eller forstå. Studien er gjort innenfor den metoden og ... -
Yrkesfaglærerens tilrettelegging for elevmedvirkning og opplæring i spennings-feltet mellom det som er yrkesrelevant, det som motiverer, og det som er mulig
(OsloMet Avhandling 2022;Nr. 14, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan yrkesfaglærerne kan legge til rette for elevaktiv, motiverende og yrkesrelevant opplæring i tråd med intensjonene i norsk yrkesopplæring og behovet for kompetanse i de aktuelle ...