Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Ilje-Lien, Johanne"
-
Barndom som kilde til motstandsdyktighet
Ilje-Lien, Johanne (Chapter; Peer reviewed, 2022-03-29)Fokuset for dette kapittelet er nødvendigheten av det særegne ved pedagogikken i norske barnehager; den helhetlige tilnærmingen. En tilnærming hvor personalet både skal sørge for å møte barnets behov for omsorg og lek, og ... -
Handlende stemmer i skapende møter
Ilje-Lien, Johanne (Master thesis, 2015)The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ... -
"I dag har vi ikke gjort noen ting - bare kost oss". En kvalitativ studie av pedagogers opplevelse av lekenhet i samspill med barn
Michli, Bente Torkildsen (Master thesis, 2022)This dissertation has aimed to explore educators' experience of their own playfulness in interaction with children. Inspired by several philosophers' views on play, I have examined educators' experience of their own ... -
På let etter kreativitet i barnehagen - med blikket rettet mot prosess- og produktkreativitet
Lillestøl, Sol Renathe Krogh (Master thesis, 2023)En studie i barnehagelæreres prosjektbeskrivelser og hvordan de vektlegger fokus i forhold kreativ prosess og - produkt. Jeg opplever at det i feltet fremtrer indikasjoner, bekymringer og utsagn som signaliserer usikkerhet ... -
Redaktører i temanummer "Med et pedagogisk blikk på transspråking"
Giæver, Katrine; Ilje-Lien, Johanne; Daugaard, Line Møller (Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Rethinking "ryddetid" as democratic practices in early childhood institutions
Bustos, Marcela Montserrat Fonseca; Ilje-Lien, Johanne (Chapter; Peer reviewed, 2023)In Norwegian kindergartens, free play is central in everyday practices. Following the national curriculum, with a holistic view on children and childhood, free play is a crucial part of children’s democratic rights and ...