Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Lensjø, Marit"
-
Entreprenørskapskrefter i mediefag: En kvalitativ studie som dreier seg om lærer- og elevopplevelser rundt entreprenørskap i praksis i videregående skole
Lund, Siri; Berg, Thomas (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven «Entreprenørskapskrefter i mediefag på VGS» er en kvalitativ studie der vi undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning i mediefag i videregående skole. ... -
Grounded Theory Analysis of Work-based TVET and Intersectional Challenges Between Construction Workers
Lensjø, Marit (Nordic Journal of Working Life Studies;Volume 11 ❚ Number 4, Peer reviewed; Journal article, 2021)In this study, I examine training in the work-based part of Norwegian technical vocational education and training (TVET). The TVET model includes two years in school followed by two years of apprenticeship at an authorized ... -
Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale kompetanse, og hvordan vil læringsmiljøet bli påvirket i prosessen?
Johansen, Svetlana Markovska (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Det ble gjennomført skoleåret 2013/2014. Problemstillingen er: Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale ... -
Hvordan praktiseres faget «prosjekt til fordypning» i skole og bedrift på VG2 el- energi? En undersøkelse av kvaliteten i utdanningen
Syversen, Vidar; Lynglund, Magnar-Jarle (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Faget prosjekt til fordypning er et viktig fag for våre elever når det gjeldet å få et innblikk i yrkesutøvelsene, og i en fremtidig yrkesutdannelse. En begynnende yrkesidentitet skal gi våre elever en god start på ... -
Programfagslærer på praksiplass
Dølving, Cathrine (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
Melbye, Bente (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ... -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
Kittelsrud, Tove (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Sosiale ferdigheter: hvordan kan kontaktlærere og elever arbeide med sosiale ferdigheter i grunnskolen?
Glimrud, Wenche; Lukawska, Kinga (MAYP;2015, Master thesis, 2015)This thesis is based upon our experience as contact teachers in elementary school. We register that an increasing number of pupils experience major challenges concerning the ability of cooperation being a part of a social ... -
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency
Lensjø, Marit (International Journal for Research in Vocational Education and Training;2020, Vol. 7, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Context: Through a dual model, based on 2 years of education in upper secondary school followed by two and a half year of apprenticeship training, Norwegian plumbing education has become an integrated part of the Technical ...