Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1295-1314 av 2367
-
Litteraturens kraft - En kvalitativ studie av tre lærerutdanneres oppfatninger om hvordan lesing kan sette langvarige spor
(Master thesis, 2023)Tema for denne undersøkelsen er hvilke muligheter som ligger i lesing av skjønnlitteratur, samt hvilke utfordringer lesing og litteraturdidaktikk står ovenfor. Jeg intervjuer et utvalg på tre lærerutdannere for å få innsikt ... -
Living in and learning within urban space. Inviting teacher students to exchange their city life experiences with words and drawing
(Journal of the European Teacher Education Network;2018, Vol. 13, Journal article; Peer reviewed, 2018)Cities open themselves up to different ways of being explored, experienced, and expressed by the inhabitants. Newcomers and natives each bring unique perspectives on the cities they inhabit. This paper describes an arts-based ... -
Livslang læring i fagskolen: En kvalitativ studie.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Livslang læring omtales stadig oftere i utdannings-og arbeidslivssammenheng, og raske endringer i samfunns-og arbeidsliv medfører nye kompetansebehov og evne til omstilling. Fagskolene skal bidra til kompetanseutvikling ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
Livsmestring og dagens unge fra Generasjon Z: En kvalitativ undersøkelse av de unges forståelse av livsmestring, og hvordan de relaterer dette til sine livsmuligheter i det individualiserte samfunnet
(Master thesis, 2022)Livsmestring er et relativt nytt begrep i skolen. Begrepet ble introdusert av det som er kjent som Ludvigsen-utvalget, gjennom deres utarbeidelse av Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Regjeringen oppnevnte dette utvalget ... -
LK06 og LK20 - En kvalitativt undersøkelse av to læreplaner i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke endringer som er gjort, hvilke begrunnelser som gis for endringene, og hva slags påvirkning fra internasjonale trender som kan tenkes å ha påvirket beslutningene som ... -
LK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier ... -
LMS - et egnet verktøy for formativ vurdering?
(Master thesis, 2016)I denne studien søker vi å finne svar på hvordan formativ vurdering kan gjøres gjennom læringsplattformer, og hvordan designet støtter dette. Gjennomgang av tidligere forskning avdekker at det foreligger få undersøkelser ... -
Lokalt gitte tverrfaglige eksamener for Vg 2 elenergi
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler de tverrfaglige praktiske eksamener på Vg 2 elenergi i Norge. Oppgaven har et yrkesfaglig utgangspunkt med fokus på helhetlige arbeidsoppgaver med basis i de lærefag som er arvtagere etter ... -
The longitudinal stability of rating characteristics in an EFL examination: methodological and substantive considerations
(Language Testing;Volume: 38, issue: 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-08-17)This longitudinal study (i.e. 2002-2014) investigates the stability of rating characteristics of a large group of raters over time in the context of the writing paper of a national high-stakes examination. The study uses ... -
The Lost Boys of Sudan : the reintegration process of school children associated with armed forces and groups
(Master thesis, 2009)The signing of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in 2005 marked the end of Africa’s longest civil war between the government of Sudan and Sudan People’s Liberation Army/Movement. A few years prior to the signing ... -
Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Som undervisere i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere har vi gennem det seneste årti oplevet en stigende efterspørgsel på såkaldte sprogpædagogiske ‘værktøjer’, der effektivt kan løse komplekse pædagogiske dilemmaer ... -
The Loud Silence - a qualitative study of Reticence in Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)This thesis explores EFL students’ reticence in lower secondary schools in Norway. According to previous research, there can be multiple reasons why students are hesitant to participate orally in the EFL classroom, as well ... -
Low rank orthogonal bundles and quadric fibrations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Let C be a curve and V → C an orthogonal vector bundle of rank r. For r ≤ 6, the structure of V can be described using ten- sor, symmetric and exterior products of bundles of lower rank, essentially due to the existence ... -
Lower secondary pupils in urban and rural areas in Norway reports on their English language outside the classroom: A comparative study
(Master thesis, 2023)The goal of this MA thesis is to investigate whether there are differences and/or similarities in how urban and rural lower secondary pupils in Norway use English outside of school, how important it is for them to be able ... -
Lul av Axel Jensen - en dårlig roman?
(Plastikk;1(1), Journal article; Peer reviewed, 1993) -
Lærarar si forståing og utøving av vurdering. Ein kvalitativ studie om vurdering på ungdomsskulen.
(Master thesis, 2020)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar forstår vurdering i kroppsøving og korleis dei utøver vurdering i si undervising. Prosjektet har problemstillinga: Korleis forstår og utøver lærarar vurdering av ... -
Lærebøkenes bidrag i arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere. En kvalitativ analyse av hvordan lærebøkene som brukes i opplæringen i Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere svarer på kravet om arbeidsrettet opplæring
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en norskdidaktisk masteroppgave levert på studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet, høsten 2018. Oppgaven er en kvalitativ analyse av tre lærebøker som brukes ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ...