Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1595-1614 of 2367
-
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ... -
Om danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke ... -
Om et kulturanalytisk RLE-fag
(Journal article, 2019)I denne teksten ønskjer eg å syna kvifor eit religionsvitskapleg utsideperspektiv ikkje åleine gir tilstrekkeleg forståingsgrunnlag for religions- og livssynssfeltet i klasserommet, og kvifor også filosofi- og etikkdelen ... -
Om faglighet og språklighet i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) i lys av generell læreplan for grunnutdanning (1-13)
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Om læraren sin levande kunnskap
(Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 7 | Nr. 2 | 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-31)Det er eit uttalt mål å gjøre grunnskulelærarutdanninga forskingsbasert. I det dominerande tankemønsteret i grunnskulelærarutdanninga er det konstruert ei motsetning mellom vitskapleg kunnskap og erfaringskunnskap. Vitskapleg ... -
Om yrkeskompetanse for tilpasset opplæring - begrepsparene "åpen og skjult tilpasset opplæring" og "små og store metoder"
(FoU i Praksis;2009, Chapter; Peer reviewed, 2010-06)Tilpasset opplæring er et bærende prinsipp i norsk skole. Det er et mangetydig begrep uten klar forskningsmessig enighet om forståelse og anvendelse, og forskning har vist at det representerer en utfordring for lærere i ... -
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
(Master thesis, 2014)Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ... -
Omsorg i barnehagen. En kvalitativ studie om omsorg i barnehagen i lys av intervjuer med foreldre og barnehagelærere på småbarnsavdelinger
(Master thesis, 2020)Tema for masteroppgaven er omsorg i barnehagen. Fokuset er rettet mot barn under tre år. Jeg undersøker hva omsorg i barnehagen kan være. Omsorg, lek og læring har vært sentralt for den nordiske barnehagetradisjonen gjennom ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
Omsorgspersoners erfaringer og opplevelser i forhold til barn som har en av sine nærmeste i fengsel : en beskrivende, fortolkende og kvalitativ studie
(Master thesis, 2009)This master thesis is about children who have one of their closest relatives in prison. It is a taboo field, and there is only a little professional literature about the subject. My desire has been to gain more knowledge ... -
Omvendt undervisning på verkstedet - et aksjonsforskningsprosjekt i automasjonsfaget på vg1 elektro
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Vi har i dette prosjektet prøvd ut omvendt undervisning i en vg1 el-energi klasse i faget automasjon. Undervisnings metoden omvendt undervisning har som formål å flytte teori undervisningen fra fellestiden i klasserommet ... -
On practising in physical education: outline for a pedagogical model
(Physical Education and Sport Pedagogy;Volume 23 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: Models-based approaches to physical education have in recent years developed as a way for teachers and students to concentrate on a manageable number of learning objectives, and align pedagogical approaches ... -
On the emergence of the L1 research field: A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017.
(L1 Educational Studies in Language and Literature;Volume 19, Journal article; Peer reviewed, 2019)Research of L1 education is recently established in the Nordic countries. Since the turn of the century we have seen the emergence of national and Nordic research networks, conference and publication series, research ... -
On the Subject of Epigenesis. An Interpretive Figure in Paul Ricoeur
(Religion in Philosophy and Theology (RPT);68, Journal article; Peer reviewed, 2013) -
One-to-three-year-olds’ Risky Play in Early Childhood Education and Care
(OsloMet Avhandling;7, 2018, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)This study examined 1-3-year-olds’ risky play in the context of group settings for Early Childhood Education and Care (ECEC). Previous studies have documented that children have a propensity towards risk-taking, and it ... -
Online MCQ - formative or summative assessment? : experiences from a higher educational environment
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Within the field of Higher Education there has been a growing interest in formative assessment. A range of online tools for multiple choice questions (MCQ) are often made available to academic staff, but the extent and ... -
Oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse - En utforskning av sammenhengen mellom kroppsøvingslæreres habitus og oppfatninger om vurdering av elevenes friluftlivskompetanse
(Master thesis, 2023)Prosjektet har hatt som formål å belyse kroppsøvingslæreres oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse, og hvordan dette påvirkes av deres helhetlige bakgrunn, omtalt som habitus av Bourdieu. For å undersøke tema ... -
Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter
(Barn;1, Journal article; Peer reviewed, 2015)