Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Anne Karin
dc.contributor.authorRiisnæs, Line
dc.contributor.authorMallaug, Line
dc.date.accessioned2013-08-08T13:24:57Z
dc.date.available2013-08-08T13:24:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1526
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractBakgrunnen for denne rapporten er den store nedgangen i søkere til læreplass, og den store økningen til påbygging til generell studiekompetanse blant yrkesfagelever etter innføringen av Kunnskapsløftet. Rapporten «Om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Follo» er bygget på undersøkelser gjort på elever ved Vg2 Helse -og sosialfag og Service -og samferdsel i Follo våren 2012. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet mai-juni 2012, etter elevene hadde tatt valget om fagbrev eller påbygg. Den omfatter 117 elever fra 4 forskjellige videregående skoler. Valget av utdanningsprogram ble gjort da disse var relativt nye fagutdannelser med stor avlevering til påbygg. Resultatene viser at elevene står mye alene i valget om å finne læreplass, de er prisgitt lærerens relasjonskompetanse, manglende formelle krav til kvalitetssikring av utplasseringsbedrift og instruktør. Det kommer også fram at elevene frykter at en fagutdannelse vil være en endestasjon uten videre utvikling og at de i tillegg ikke opplever at utdannelsen har verdi Å velge utdannelse er i stor grad et valg av identitet. Trenden i utdanningsmønster og forventninger i samfunnet har vi forsøkt å koble mot elevenes opplevelser av opplæring og framtidsdrømmer. Elever utplasseres i PTF i bedrifter som ikke har lærlinger eller skal ha lærlinger. Elevene må stor grad finne seg et utplasseringssted selv uten at opplæringen kvalitetssikres. Forventningene og ønskene fra venner og foresatte er at de skal studere på høyskole eller universitet. De som velger læretid står mye alene i valget sitten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2013
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectBortvalgen_US
dc.subjectGenerell studiekompetanseen_US
dc.subjectFagutdannelseen_US
dc.titleEn oppgave om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Folloen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel