En oppgave om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Follo
Abstract
Bakgrunnen for denne rapporten er den store nedgangen i søkere til læreplass, og den store økningen til påbygging til generell studiekompetanse blant yrkesfagelever etter innføringen av Kunnskapsløftet. Rapporten «Om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Follo» er bygget på undersøkelser gjort på elever ved Vg2 Helse -og sosialfag og Service -og samferdsel i Follo våren 2012. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet mai-juni 2012, etter elevene hadde tatt valget om fagbrev eller påbygg. Den omfatter 117 elever fra 4 forskjellige videregående skoler. Valget av utdanningsprogram ble gjort da disse var relativt nye fagutdannelser med stor avlevering til påbygg. Resultatene viser at elevene står mye alene i valget om å finne læreplass, de er prisgitt lærerens relasjonskompetanse, manglende formelle krav til kvalitetssikring av utplasseringsbedrift og instruktør. Det kommer også fram at elevene frykter at en fagutdannelse vil være en endestasjon uten videre utvikling og at de i tillegg ikke opplever at utdannelsen har verdi Å velge utdannelse er i stor grad et valg av identitet. Trenden i utdanningsmønster og forventninger i samfunnet har vi forsøkt å koble mot elevenes opplevelser av opplæring og framtidsdrømmer. Elever utplasseres i PTF i bedrifter som ikke har lærlinger eller skal ha lærlinger. Elevene må stor grad finne seg et utplasseringssted selv uten at opplæringen kvalitetssikres. Forventningene og ønskene fra venner og foresatte er at de skal studere på høyskole eller universitet. De som velger læretid står mye alene i valget sitt
Description
Master i yrkespedagogikk