Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlnæs, Jørgenen_US
dc.contributor.authorRoksvold, Thoreen_US
dc.date.accessioned2013-05-31T09:21:39Z
dc.date.available2013-05-31T09:21:39Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationAlnæs, J. & Roksvold, T. (2013). Etosimplikaturer i lanseringsjournalistikk. Sakprosa, 5 (1), -33.en_US
dc.identifier.issn1891-5108en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1027460en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1494
dc.description.abstractAvisjournalistikk er gjerne strategisk kommunikasjon. Journalisten har en intensjon om å fylle redaksjonelle rammer; kilden ønsker å framstå mest mulig positivt med sitt ærend. Derfor kan det ofte hende at avisteksters grunnleggende ærend er et annet enn det tilsynelatende. Dette andre ærendet framstår i stor grad implisitt i teksten (Sigrell 2001), men kan etter vårt syn identifiseres ved analyse av semantiske og pragmatiske implikaturer. Gjennom analysen og begrepsbruken håper vi å konkretisere og vise hva tolkingsaktivitet kan være, og hvordan etisk problematiske trekk er innbakt i tekst og kontekst i et oppslag som viser seg å være en pseudonyhet. Som case velges et Dagbladet-intervju med kjendisartisten Bjørn Eidsvåg og en anmeldelse av en CD han samtidig ga ut. Analysen søker å få fram hvordan Eidsvåg og Dagbladet ønsker at Eidsvåg skal framstå, hvordan han framstår eksplisitt på oppslagets premisser og hvordan han framstår implisitt i teksten. Case-analysen får fram hvordan etosetablering ved henholdsvis semantiske og pragmatiske implikaturer er relatert til sjanger. Vi bruker segmenteringsanalyse av implikaturer i både Eidsvåg-intervjuet og anmeldelsen. Den får fram sjangerforskjeller blant annet ved at bygging av skribentens etos er særlig sentral i anmeldelsen, først og fremst realisert ved pragmatiske implikaturer. Pragmatiske implikaturer realisert ved evaluative språkhandlinger karakteriserer anmeldelsen som sjanger. Segmenteringsanalysen får også fram at den skribentetos Dagbladet setter på spill i intervjuet, delvis restaureres i anmeldelsen. Analysen brukes som utgangspunkt for en diskusjon av problematiske sider ved lanseringsjournalistikk – med relevans for de presseetiske regler i Vær Varsom-plakaten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesSakprosa;5 (1)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310en_US
dc.subjectJournalistikken_US
dc.subjectLanseringsjournalistikken_US
dc.subjectAvisjournalistikken_US
dc.subjectKjendisjournalistikken_US
dc.subjectEtosen_US
dc.subjectImplikatureren_US
dc.subjectPresseetikken_US
dc.subjectSegmenteringsanalyseen_US
dc.subjectCase-analyseen_US
dc.subjectRetorikken_US
dc.subjectSemantikken_US
dc.subjectBjørn Eidsvågen_US
dc.subjectDagbladeten_US
dc.titleEtosimplikaturer i lanseringsjournalistikken_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/sakprosa.397


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel