• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Institutt for journalistikk og mediefag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Institutt for journalistikk og mediefag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etosimplikaturer i lanseringsjournalistikk

Alnæs, Jørgen; Roksvold, Thore
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
1027460.pdf (13.15Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1494
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Institutt for journalistikk og mediefag [317]
Original version
Alnæs, J. & Roksvold, T. (2013). Etosimplikaturer i lanseringsjournalistikk. Sakprosa, 5 (1), -33.   https://doi.org/10.5617/sakprosa.397
Abstract
Avisjournalistikk er gjerne strategisk kommunikasjon. Journalisten har en intensjon om å fylle redaksjonelle rammer; kilden ønsker å framstå mest mulig positivt med sitt ærend. Derfor kan det ofte hende at avisteksters grunnleggende ærend er et annet enn det tilsynelatende. Dette andre ærendet framstår i stor grad implisitt i teksten (Sigrell 2001), men kan etter vårt syn identifiseres ved analyse av semantiske og pragmatiske implikaturer.

Gjennom analysen og begrepsbruken håper vi å konkretisere og vise hva tolkingsaktivitet kan være, og hvordan etisk problematiske trekk er innbakt i tekst og kontekst i et oppslag som viser seg å være en pseudonyhet. Som case velges et Dagbladet-intervju med kjendisartisten Bjørn Eidsvåg og en anmeldelse av en CD han samtidig ga ut. Analysen søker å få fram hvordan Eidsvåg og Dagbladet ønsker at Eidsvåg skal framstå, hvordan han framstår eksplisitt på oppslagets premisser og hvordan han framstår implisitt i teksten.

Case-analysen får fram hvordan etosetablering ved henholdsvis semantiske og pragmatiske implikaturer er relatert til sjanger. Vi bruker segmenteringsanalyse av implikaturer i både Eidsvåg-intervjuet og anmeldelsen. Den får fram sjangerforskjeller blant annet ved at bygging av skribentens etos er særlig sentral i anmeldelsen, først og fremst realisert ved pragmatiske implikaturer. Pragmatiske implikaturer realisert ved evaluative språkhandlinger karakteriserer anmeldelsen som sjanger. Segmenteringsanalysen får også fram at den skribentetos Dagbladet setter på spill i intervjuet, delvis restaureres i anmeldelsen.

Analysen brukes som utgangspunkt for en diskusjon av problematiske sider ved lanseringsjournalistikk – med relevans for de presseetiske regler i Vær Varsom-plakaten.
Publisher
Universitetet i Oslo
Series
Sakprosa;5 (1)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit