Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNielsen, Liv Mereteen_US
dc.contributor.authorDigranes, Ingvilden_US
dc.date.accessioned2013-05-03T07:02:16Z
dc.date.available2013-05-03T07:02:16Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.citationNielsen, L. M., & Digranes, I. (2012). Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 19(1).en_US
dc.identifier.issn1238-9501en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 949617en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1469
dc.description.abstractDesignere, beslutningstakere, investorer, brukere og konsumenter har ulike roller i en designprosess. Alle vil på et tidspunkt ta valg som får konsekvenser for en bærekraftig framtid, om det er gjennom byutvikling, kjøp og kast, produktutvikling eller markedsføring. Utdanning innen design i det 13-årige skoleløpet er derfor både et grunnlag for rekruttering til designprofesjonene og en allmenndannelse for å bli reflekterte konsumenter og brukere. Vi spør: Hvilke utfordringer står skoleverket overfor dersom målet er å fremme grunnleggende designkompetanse på de ulike utdanningsnivåene? Med søkelys på den gjennomgående designutdanningen i det 13-årige skoleløpet og overgangen til ulike profesjonsutdanninger vil vi problematisere utfordringer knyttet til overganger og kontinuitet mellom skoleslag og utdanningsnivå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom Utbildning i Slöjd (NordFo)en_US
dc.relation.ispartofseriesTechne series : Research in sloyd education and crafts science. A;19(1)en_US
dc.subjectDesignkompetanseen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectBærekraftig designen_US
dc.subjectLæreplaneren_US
dc.subjectDannelseen_US
dc.titleDesignkompetanse i et gjennomgående utdanningsløpen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionThis article is licensed under a CC-BY-license.en_US
dc.identifier.doihttps://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/394


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel