dc.contributor.author | Nielsen, Liv Merete | en_US |
dc.contributor.author | Digranes, Ingvild | en_US |
dc.date.accessioned | 2013-05-03T07:02:16Z | |
dc.date.available | 2013-05-03T07:02:16Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.identifier.citation | Nielsen, L. M., & Digranes, I. (2012). Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 19(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 949617 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1469 | |
dc.description.abstract | Designere, beslutningstakere, investorer, brukere og konsumenter har ulike roller i en designprosess. Alle vil på et tidspunkt ta valg som får konsekvenser for en bærekraftig framtid, om det er gjennom byutvikling, kjøp og kast, produktutvikling eller markedsføring. Utdanning innen design i det 13-årige skoleløpet er derfor både et grunnlag for rekruttering til designprofesjonene og en allmenndannelse for å bli reflekterte konsumenter og brukere. Vi spør: Hvilke utfordringer står skoleverket overfor dersom målet er å fremme grunnleggende designkompetanse på de ulike utdanningsnivåene? Med søkelys på den gjennomgående designutdanningen i det 13-årige skoleløpet og overgangen til ulike profesjonsutdanninger vil vi problematisere utfordringer knyttet til overganger og kontinuitet mellom skoleslag og utdanningsnivå. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom Utbildning i Slöjd (NordFo) | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A;19(1) | en_US |
dc.subject | Designkompetanse | en_US |
dc.subject | Utdanning | en_US |
dc.subject | Bærekraftig design | en_US |
dc.subject | Læreplaner | en_US |
dc.subject | Dannelse | en_US |
dc.title | Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | This article is licensed under a CC-BY-license. | en_US |
dc.identifier.doi | https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/394 | |