Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjell, Kari
dc.contributor.authorOlaussen, Bodil Stokke
dc.date.accessioned2013-05-03T06:43:20Z
dc.date.available2013-07-01T02:02:32Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationFjell, K., & Olaussen, B. S. Utvikling av lærer–elev-relasjoner i klasserommet: læreroppfatning sammenlignet med en teoribasert analyse.Tidsskriftet FoU i praksis, 6 (2)en_US
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.otherFRIDAID 841976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1458
dc.description.abstractLærer–elev-relasjonen er viktig for motivasjon og læring, og for atferd i klasse- rommet. Utvikling av en god relasjon har betydning for på sikt å hindre «dropout». Hva karakteriserer så en god lærer-elev-relasjon, og hvordan kan vi bidra til å utvikle den? I denne artikkelen presenteres en kasusstudie hvor lærer arbeider for å fremme god relasjon til elevene gjennom å håndhilse på dem hver morgen. Lærer mener denne strategien er den beste for relasjonsbygging i klasserommet. Vi utfordrer lærers oppfatning ved å sammenligne hva lærer sier og gjør i tre ulike situasjoner: oppstart om morgenen, felles instruksjon og individuell veiledning. Observasjonen er gjennomført med video. Analysen er foretatt i Videograph med kategorier basert på selvbestemmelsesteori, hvor autonomistøtte i kommunikasjon med elevene vurderes som et viktig bidrag til relasjonsutvikling. Resultatene viser at lærer gir god autonomistøtte i både felles instruksjon og individuell veiledning, mens oppstartrutinene domineres av kontroll. Lærers oppfatning av strategivalg får dermed konkurranse gjennom autonomistøtte som alternativ strategi. Selvbestemmelsesteori gir begreper som bevisstgjør og viser en alternativ måte å arbeide med relasjonsbygging inkludert i læringsarbeidet påen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherAkademikaen_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskriftet FoU i praksis;6 (2)
dc.subjectSelvbestemmelsesteorien_US
dc.subjectLærer-elev-relasjonen_US
dc.subjectAutonomistøtteen_US
dc.subjectKasusstudieren_US
dc.titleUtvikling av lærer-elev-relasjoner i klasserommet : læreroppfatning sammenlignet med en teoribasert analyseen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://tapir.pdc.no/pdf/FOU/2012/2012-02-2.pdf


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel