Lærerstudenter og læring
Chapter, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1408Utgivelsesdato
2012-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fjell, K. (2012). Lærerstudenter og læring. I: F. Rønning, R. Diesen, H. Hoveid & I. Pareliussen (Red). FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011. Trondheim: TapirSammendrag
Artikkelen beskriver og drøfter et innovasjonsarbeid på Høgskolen i Oslo hvor intensjonen
var å bedre studentenes prestasjoner i pedagogikkfaget ved å arbeide med deres motivasjon og læringsstrategier. Det teoretiske grunnlaget for prosjektet er motivasjonsteori (Self
Determination Theory). Deltakerne var førsteårsstudenter som selv hadde meldt seg på et
tilbud for å jobbe med egen læring. Intervensjonen var gruppeveiledning. Tre pedagogikk-
lærere som alle har teoretisk bakgrunn og erfaring med veiledning var veiledere. Dataene
som ble samlet inn er både kvalitative og kvantitative. Resultatene er lovende: Analysene
viser at de studentene som hadde fått veiledning, gjorde det signifikant bedre til eksamen
enn studentene som ikke hadde fått veiledning. De kvalitative dataene kan tyde på at
studentene har fått større bevissthet om læringsstrategier og økt motivasjon