Skyttergravsfiender eller brødre i blodet? : en studie av forholdet mellom politikk og administrasjon i Forsvarets Integrerte Strategiske Ledelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1311Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forholdet mellom politikk og administrasjon og deres relative nærhet har vært et sentralt tema
innenfor offentlig administrasjon som akademisk disiplin. Helt siden Woodrow Wilsons dager
har dette opptatt studenter og forskere. Siden 2003 har Forsvarsdepartementet og
Forsvarsstaben, som er Forsvarets øverste ledelse, vært integrert og samlokalisert på Akershus
Festning i Oslo. Integrering i dette tilfellet innebærer at departement og etatsledelse deler en
rekke felles nøkkelfunksjoner. Statsråd og forsvarssjef har altså bokstavelig talt flyttet inn
under samme tak i en organisasjon som er gitt navnet Integrert Strategisk Ledelse (ISL)
Tanken om å integrere et politisk sekretariat med et administrativt organ strider mot teoriene
til en rekke anerkjente, klassiske akademikere. Max Weber, Woodrow Wilson og Frank
Goodnow stod alle for tydelige skiller, nærmest vanntette skott mellom politikkens verden og
administrasjonens verden. På den annen side er det betydelige krefter i mer samtidige
akademiske miljøer som hevder at politikken og administrasjonen har mye å tjene på et tettere
samkvem. Målet med denne undersøkelsen er å beskrive noen utfordringer integreringen av
Forsvarets strategiske ledelse medfører i lys av både klassiske og moderne teorier. Basert på
semi-strukturerte intervjuer av høyerestående offiserer i Forsvarsstaben og embetsverk og
politisk ledelse i departementet, konkluderer denne undersøkelsen at ISL har dannet grobunn
for en økt politisk detaljstyring av Forsvaret, men at Forsvaret har vunnet mye innflytelse
over vedtatt politikk. Prisen Forsvaret har måttet betale for økt innflytelse er at forsvarssjefen
som etatssjef har måttet gi opp noe av sin selvstendighet. En annen åpenbar konsekvens av
ISL er at grensene mellom departementets og etatens ansvarsområder er utydelige innenfor en
rekke fagområder og prosesser som for eksempel investering og personalforvaltning. Til slutt
konkluderer denne oppgaven med at embetsverket i departementet har fått anledning til å føre
sine saker direkte for forsvarssjefen uten at Forsvarsstaben blir involvert i saksbehandlingen.
Den økte tilgangen forsvarssjefen får til statsråden innebærer altså at forsvarssjefen selv blir
et åpent mål for byråkrater i departementet som vil ha gjennomslag for sine saker. Trench enemies or blood brothers?
A study of the relationship between politics and administration in the Integrated Strategic
Command of the Norwegian Ministry of Defence and the armed forces
The classic conundrum within the academic field of public administration has been, and in
many senses still is, the question of whether or not the spheres of politics and administration
should be closely linked. Since public administration`s birth in the days of Woodrow Wilson
this has been an important topic for scholars and students alike. Since 2003 the Norwegian
Ministry of Defence (MoD) and the Norwegian Defence staff, which is the armed forces`
highest command structure, have been co-located at Akershus fortress in Oslo, sharing vital
staff functions. Thus the Chief of defence and the Minister of defence have moved their
offices under the same roof in what has become known as the Norwegian armed forces`
Integrated Strategic Command (ISC). The idea of integrating a political office with an
administrative one is contrary to the believes and theories of classic scholars such as Max
Weber, Woodrow Wilson and Frank Goodnow who believed in a distinct line between the
spheres of politics and administration. On the other hand a noticeable fraction of present
scholars believe that the two spheres in fact have much to gain from a close link and close
cooperation. The aim of this study is to describe what challenges arise within the Integrated
Strategic Command in light of the above-mentioned theories. Based on semi-structured
interviews of higher-ranking officers, bureaucrats and politicians within both the MoD and
the Defence Staff this study concludes that although ISC has facilitated political
micromanagement over the armed forces, the chief of defence has gained significant influence
on policy formation. The price paid for the increase in influence has been that the chief of
defence has had to give up parts of his independence. Another obvious consequence of the
ISC is that the boundaries between the ministry`s areas of responsibility and those of the
Defence Staff have become blurred within certain areas such as investment and human
resource management. Lastly, this study concludes that the bureaucrats in the ministry have
the opportunity to plead their cases directly to the chief of defence without involvement from
the defence staff. The chief of defence has become an open target.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse