dc.contributor.advisor | Bjerknes, Ellen | |
dc.contributor.author | Larsen, Rolf Petter | |
dc.contributor.author | Fagernes, Jan | |
dc.date.accessioned | 2012-07-31T16:10:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-31T16:10:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1232 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Masteroppgaven dreier seg om gjennomføring av en relevant opplæring i Vg1-Elektro.Vi har i tre tidligere oppgaver skrevet om gjennomføringen av Prosjekt til fordypning. Feltet er i dette aksjonsforskningsprosjektet utvidet til også å omfatte undervisningen i Felles Programfag, hvor elevene har fått mulighet til å arbeide med arbeidsoppgaver (modeller) etter sine lærefagsinteresser.
Vi har samarbeidet med en Vg1-klasse på Sogn vgs. i skoleåret 2010/2011. Datagrunnlaget gir innblikk i deres opplevelser, erfaringer og synspunkter. De har valgt og hatt yrkesrelevante oppgaver i hele syv lærefag. Rammeverket for oppgaven baseres på erfaringer fra Elektronettverket i Oslo, og føringer fra Kunnskapsløftet og flere sentrale pedagoger og filosofer innenfor erfaringstilnærming og yrkesdidaktikk.
Funnene viser at Prosjekt til fordypning og Felles Programfag flyter sammen. Elevene bruker begge fagene til å finne et lærefag som passer dem (utprøving) og til å tilegne seg yrkesrelevant kunnskap. Alle delene av skoleåret er viktig for elevene, enten de foregår i skolen eller i de to bedriftsperiodene, og vi foreslår tiltak i forhold til disse fasene. I tillegg reiser det seg mange spørsmål om vurdering. Kursing av lærere ang. lærefagene og utvikling av modeller står også sentralt.. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2012 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Videregående opplæring | en_US |
dc.subject | Elektrofag | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.title | Hvordan gjennomføre en relevant opplæring i Vg1- Elektro? | en_US |
dc.title.alternative | How to implement relevant training in Electricity and Electronics at upper secondary level 1? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |