Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerknes, Ellen
dc.contributor.authorLarsen, Rolf Petter
dc.contributor.authorFagernes, Jan
dc.date.accessioned2012-07-31T16:10:06Z
dc.date.available2012-07-31T16:10:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1232
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractMasteroppgaven dreier seg om gjennomføring av en relevant opplæring i Vg1-Elektro.Vi har i tre tidligere oppgaver skrevet om gjennomføringen av Prosjekt til fordypning. Feltet er i dette aksjonsforskningsprosjektet utvidet til også å omfatte undervisningen i Felles Programfag, hvor elevene har fått mulighet til å arbeide med arbeidsoppgaver (modeller) etter sine lærefagsinteresser. Vi har samarbeidet med en Vg1-klasse på Sogn vgs. i skoleåret 2010/2011. Datagrunnlaget gir innblikk i deres opplevelser, erfaringer og synspunkter. De har valgt og hatt yrkesrelevante oppgaver i hele syv lærefag. Rammeverket for oppgaven baseres på erfaringer fra Elektronettverket i Oslo, og føringer fra Kunnskapsløftet og flere sentrale pedagoger og filosofer innenfor erfaringstilnærming og yrkesdidaktikk. Funnene viser at Prosjekt til fordypning og Felles Programfag flyter sammen. Elevene bruker begge fagene til å finne et lærefag som passer dem (utprøving) og til å tilegne seg yrkesrelevant kunnskap. Alle delene av skoleåret er viktig for elevene, enten de foregår i skolen eller i de to bedriftsperiodene, og vi foreslår tiltak i forhold til disse fasene. I tillegg reiser det seg mange spørsmål om vurdering. Kursing av lærere ang. lærefagene og utvikling av modeller står også sentralt..en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2012
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectVideregående opplæringen_US
dc.subjectElektrofagen_US
dc.subjectKunnskapsløfteten_US
dc.titleHvordan gjennomføre en relevant opplæring i Vg1- Elektro?en_US
dc.title.alternativeHow to implement relevant training in Electricity and Electronics at upper secondary level 1?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel