dc.contributor.author | Schwencke, Eva | |
dc.contributor.author | Larsen, Anne Karin | |
dc.date.accessioned | 2012-04-26T11:06:15Z | |
dc.date.available | 2012-04-26T11:06:15Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Schwencke, E., Larsen, A.K. (2011). Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 1(1) | en_US |
dc.identifier.issn | 2242-458X | |
dc.identifier.other | FRIDAID 807946 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1176 | |
dc.description.abstract | Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998)
gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i
studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ikke lenger ensidig bestilling fra
næringslivet, som NHO-lederen påpeker i sin kronikk i Aftenposten (Bernander 2010).
Spenningsforholdet mellom ”nytte for bedriften” og ”lærings- og frirommet for studenten og
medarbeideren” er en av de sentrale utfordringene for utdanningsinstitusjoner som ønsker å
være relevante partnere for kompetanseutvikling i arbeids- og næringslivet (Nielsen 1996,
Schwencke 2006a og 2006b, Eikeland 2008). Samtidig ser vi at samarbeidet påvirkes av
fleksibilitet og kontinuerlige endringer i arbeidslivet utenfor bedriften (Nielsen m.fl. 2010).
Organisasjonsforhold, arbeids- og læringsmiljø, de ansattes faglige utvikling og yrkesstolthet
påvirkes av disse grunnleggende endringene i arbeidslivet og i samfunnet forøvrig.
Endringene i samfunnet fører også til at nye krav stilles til læringsformer både i
yrkesutdanningen og i arbeidslivet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Åbo Akademis Förlag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1) | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Utviklingsarbeid | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Læringsprosesser | en_US |
dc.subject | Myndiggjøring | en_US |
dc.subject | Yrkesstolthet | en_US |
dc.title | Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.11v1i1a3 | |