Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTonne, Ingebjørg
dc.contributor.authorNordby, Aase
dc.contributor.authorSeljevold, Kristine Erika
dc.contributor.authorSimonsen, Marianne
dc.contributor.authorUfs, Silje
dc.date.accessioned2012-01-16T14:18:57Z
dc.date.available2012-01-16T14:18:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationTonne, I., Nordby, A., Seljevold, K.E., Simonsen, M. & Ulfs, S. (2011). Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet. NOA. Norsk som andrespråk, 27 (2), 24-46.en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.otherFRIDAID 868493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1027
dc.description.abstractI denne artikkelen analyserer vi et flerspråklig diktprosjekt ut fra mulighetene det gir for metaspråklige samtaler og dermed metaspråklig bevissthet hos elevene. Spørsmålet vi stiller er: Hvordan kan poesi benyttes didaktisk for å fremme metaspråklig bevissthet i en språkheterogen klasse? Prosjektet er prøvd ut i en sjetteklasse i Oslo. Poesi på mange språk – lesing og skriving av dikt – er i analysen brukt for å belyse det Bialystok (2001) og andre har omtalt som språklig oppmerksomhet, en oppmerksomhet rettet mot språklige fenomener. En slik språklig oppmerksomhet er en forutsetning for å sette i gang prosesser for å øke det som av forskere helt siden tidlig litterasitetsforskning og andrespråksforskning er omtalt som metaspråklig bevissthet (blant annet Birdsong 1989, Yaden & Templeton 1986).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesNOA. Norsk som andrespråk;27 (2)
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012en_US
dc.subjectKontrastivt perspektiven_US
dc.subjectMetaspråklig bevisstheten_US
dc.subjectPoesien_US
dc.titlePoesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommeten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel