Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet
Original version
Tonne, I., Nordby, A., Seljevold, K.E., Simonsen, M. & Ulfs, S. (2011). Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet. NOA. Norsk som andrespråk, 27 (2), 24-46.Abstract
I denne artikkelen analyserer vi et flerspråklig diktprosjekt ut fra mulighetene det gir for metaspråklige samtaler og dermed metaspråklig bevissthet
hos elevene. Spørsmålet vi stiller er: Hvordan kan poesi benyttes didaktisk
for å fremme metaspråklig bevissthet i en språkheterogen klasse? Prosjektet
er prøvd ut i en sjetteklasse i Oslo. Poesi på mange språk – lesing og skriving av dikt – er i analysen brukt for å belyse det Bialystok (2001) og andre
har omtalt som språklig oppmerksomhet, en oppmerksomhet rettet mot
språklige fenomener. En slik språklig oppmerksomhet er en forutsetning for
å sette i gang prosesser for å øke det som av forskere helt siden tidlig
litterasitetsforskning og andrespråksforskning er omtalt som metaspråklig
bevissthet (blant annet Birdsong 1989, Yaden & Templeton 1986).