Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
Doctoral thesis, Peer reviewed
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by
exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida.
Through four published articles that focus on different parts of the research: methodologically,
empirically, and theoretically, I explore how theorising recycling materials and Aesthetic
Exploration contribute to the field of early childhood. I make use of posthumanist and newmaterialist
theories that underline the significance of non-human agency and materiality
(Barad, 2007; Bennett, 2010; Hultman, 2011a; Lenz Taguchi, 2010), to extend understandings
of what matters in early childhood education. With the use of these theories, different
perspectives on matter and materiality have emerged through conceptualising and
materialising different Aesthetic Explorations in the encounter in-between recycled materials,
young children, space (the Blackbox), and tools. Conceptualising Aesthetic Exploration
through this thesis is an on-going process that has no end; instead, it continues to take shape
and transform as readers of this thesis encounter it. The thesis conveys some form of
threshold, metaphorically, on its way in or out, formed by a need to a temporary standstill.
From the in-between encounters and explorations, I have formulated the following insights;
Explorations with recycled materials, digital and analogue tools in a Blackbox cocreated
in-between spaces where aesthetic, rhythmic forces were sensed. These forces
contributed to extending and opening out young children´s play, learning, narrating, and
imaginative explorations.
Vital affective forces arose in-between tools and recycled materials and activated
agency and phenomena such as shadows, light, and colours, which became young children´s
companions and broadened and deepened their play and learning in unanticipated ways.
Aesthetic Exploration, as both concept and phenomenon, is complex, challenging,
creative and mobilising. It makes a valuable contribution to thinking and research, as well as
to practitioners’ and young children’s everyday encounters in the field of early childhood
education by inviting a curiosity with what else gets produced through children’s
engagements with space and matter.
To be an aesthetic explorer moves the researcher in time and space where data is
understood as much more than the empirical matter collected in the research space. I denne avhandlingen settes begrepet estetiske utforskning i bevegelse gjennom møtet med
empirisk materiale hentet fra barnehagebarns møte med gjenbruksmaterialer i en Remidas
Blackbox. Fire publiserte artikler utforsker ulike deler av arbeidet, metodisk, analytisk og
empirisk, og teoretiserer hvordan begrepene gjenbruksmaterialer og estetisk utforskning kan
bidra til barnehagefeltet. Gjennom teorier og begreper innenfor det posthumane og
nymaterialistiske vitenskapsfilosofiske feltet (Barad, 2007; Bennett, 2010; Hultman, 2011a;
Lenz Taguchi, 2010), utforskes betydningen av ikke-menneskelig agentskap og materialitet
(what matters) for barnehageutdanning og forskning. Gjennom bruk av disse teoriene, og i
møte med barnehagebarn, personalet, rommet (Blackboxen), gjenbruksmaterialene og verktøy
trer ulike perspektiver på materialitet og begrepet estetisk utforskning fram. Avhandlingens
ide om å konseptualisere estetisk utforskning er i prosess og vil ikke kunne finne en endelig
slutt, da begrepet kan formes og transformeres i møte med sine lesere. Her kan man bruke
metaforen terskel, på vei inn i eller ut av noe, formet av et behov for å kunne sette et
midlertidig punktum, for igjen å kunne gå videre. Fra disse møtene og utforskningene har jeg
formulert følgende innsikter:
Å eksperimentere med gjenbruksmaterialer kombinert med digitale og analoge verktøy i en
Blackbox samskapte mellomrom der estetiske, rytmiske krefter ble sansbare og bidro til
barnahagebarns lek, læring, fortelling, forestillinger og mer.
Gjennom å svare på de vitale kreftene av affekt som oppsto imellom de ulike
verktøyene og gjenbruksmaterialenes agentskap, ble fenomener som skygger, lys, lyd og
farger barnas samarbeidspartnere. De ulike fenomenene bidro til å utvide og utdype deres lek
og læring på overraskende måter.
Begrepet og fenomenet estetisk utforskning er et komplekst, utfordrende, kreativt og
mobiliserende begrep som kan gi et verdifullt bidrag til tenkning og forskning i
barnehagefeltet, samt til barnehagebarns og personalets hverdagsøyeblikk. I tillegg kan
begrepet estetisk utforskning invitere til nysgjerrighet rundt hva annet som kan bli produsert
gjennom barnas engasjement i sted og materialitet.
Å være en estetisk utforsker flytter forskeren i tid og sted hvor data er forstått som
mye mer enn det empiriske materialet samlet inn under selve feltarbeidet.
Publisher
OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University