dc.contributor.author | Tandberg, Håkon Naasen | |
dc.contributor.author | Aukland, Knut | |
dc.date.accessioned | 2021-02-03T16:35:06Z | |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T08:42:04Z | |
dc.date.available | 2021-02-03T16:35:06Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T08:42:04Z | |
dc.date.issued | 2020-04-07 | |
dc.identifier.citation | Tandberg H, Aukland K. Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling. Prismet. 2020;71(1):5-22 | en |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.issn | 2535-311X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/10018 | |
dc.description.abstract | I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen har per januar 2020 over 2 800 medlemmer. Vi har samlet inn data på innhold og aktivitet i gruppen over en ettårsperiode fra 2018 til 2019 og kombinert en kvalitativ og kvantitativ koding av alle postene, samt hvem som poster. Denne første artikkelen kartlegger medlemsmassen og innholdet i RLE-lærergruppa og analyserer dette i lys av tidligere forskning på sammenlignbare Facebook-grupper. Et sentralt funn er at gruppen fungerer som en arena for uformell, ikke-hierarkisk og brukerstyrt profesjonsfaglig utvikling ved at den setter religionslærere i kontakt med kollegaer, lærerutdannere, og andre aktører i feltet. Kommunikasjonen i gruppen har undervisningstips og ressurser med direkte relevans for klasserommet som hovedfokus, men tilbyr også faglige oppdateringer. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | IKO - Kirkelig pedagogisk senter | en |
dc.relation.ispartofseries | Prismet;Vol 71, Nr. 1 (2020): Digital religionsundervisning | |
dc.rights | Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Facebook | en |
dc.subject | Lærergrupper | en |
dc.subject | Facebook-grupper | en |
dc.subject | Religionslærere | en |
dc.subject | Profesjonsfaglig utvikling | en |
dc.subject | RLE-lærergrupper | |
dc.title | Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2021-02-03T16:35:06Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/pri.7876 | |
dc.identifier.cristin | 1806299 | |
dc.source.journal | Prismet | |