Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTandberg, Håkon Naasen
dc.contributor.authorAukland, Knut
dc.date.accessioned2021-02-03T16:35:06Z
dc.date.accessioned2021-03-12T08:42:04Z
dc.date.available2021-02-03T16:35:06Z
dc.date.available2021-03-12T08:42:04Z
dc.date.issued2020-04-07
dc.identifier.citationTandberg H, Aukland K. Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling. Prismet. 2020;71(1):5-22en
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.issn2535-311X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/10018
dc.description.abstractI to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen har per januar 2020 over 2 800 medlemmer. Vi har samlet inn data på innhold og aktivitet i gruppen over en ettårsperiode fra 2018 til 2019 og kombinert en kvalitativ og kvantitativ koding av alle postene, samt hvem som poster. Denne første artikkelen kartlegger medlemsmassen og innholdet i RLE-lærergruppa og analyserer dette i lys av tidligere forskning på sammenlignbare Facebook-grupper. Et sentralt funn er at gruppen fungerer som en arena for uformell, ikke-hierarkisk og brukerstyrt profesjonsfaglig utvikling ved at den setter religionslærere i kontakt med kollegaer, lærerutdannere, og andre aktører i feltet. Kommunikasjonen i gruppen har undervisningstips og ressurser med direkte relevans for klasserommet som hovedfokus, men tilbyr også faglige oppdateringer.en
dc.language.isonben
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren
dc.relation.ispartofseriesPrismet;Vol 71, Nr. 1 (2020): Digital religionsundervisning
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectFacebooken
dc.subjectLærergrupperen
dc.subjectFacebook-grupperen
dc.subjectReligionslærereen
dc.subjectProfesjonsfaglig utviklingen
dc.subjectRLE-lærergrupper
dc.titleLærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utviklingen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-02-03T16:35:06Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.7876
dc.identifier.cristin1806299
dc.source.journalPrismet


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License