Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Swensen, Håkon"
Now showing items 1-19 of 19
-
Adaptive matematikkoppgaver - fasiten til motiverte elever og gode resultater?
Mørkesdal, Øystein (Master thesis, 2016) -
Aktørers påvirkning på læreres digitale praksis
Aabel, Mona Liland (Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan ulike aktører er med på å påvirke lærernes digitale praksis. Lærernes digitale praksis er avgrenset til lærerens arbeid med forberedelser, gjennomføring og evaluering av undervisning, oppfølging ... -
Augmented Reality in science education – affordances for student learning
Nielsen, Birgitte Lund; Brandt, Harald; Swensen, Håkon (Journal article; Peer reviewed, 2016)Most extant studies examining augmented reality (AR) have focused on the technology itself. This paper presents findings addressing the issue of AR for educational purposes based on a sequential survey distributed to 35 ... -
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
Swensen, Håkon (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
Karlsen, Dag Frode Rotmo; Bremnes, Dag (Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Design av lærerveiledning til bruk av VR i undervisning
Lysaker, Christer (Master thesis, 2023)VR (Virtual Reality) i skolesammenheng kan ha et stort potensial for både å variere undervisningen, men også for å trene på scenarioer det kan være vanskelig å gjenskape, og samtidig gjøre det i trygge omgivelser. Teknologien ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
Tiller, Marita (MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Digitale verktøy som hjelpemiddel for begrepslæring
Paymard, Sara (Bachelor thesis, 2018-04)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan digitale verktøy kan tilrettelegge for læring og utvikling hos elever i arbeid med begrepslæring, med fokus på flerspråklige elever. Oppgaven vil belyse problemstillingen; ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
Neverdahl, Andreas (MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Endring i digital kompetanse hos elever på småskoletrinnet
Hultin, Hilde (Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven er å se nærmere på hvordan den digitale kompetansen hos elever på småskoletrinnet er i endring. Problemstillingen lyder: Hvordan har den digitale kompetansen hos elever på 4. trinn endret ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
Sandum, Camilla; Swensen, Håkon (Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
Sandum, Camilla (Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Kostnadseffektive studioopptak av forelesninger
Ormestad, Aslak (Master thesis, 2015)Studioproduksjon av forelesningsvideo ved Høgskolen i Oslo og Akershus har foregått siden 2012. Etterspørselen har tiltatt jevnlig, noe som har gjort tematikken rundt kostnadseffektivitet ved slike produksjoner mer aktuell ... -
Matematikklæreres kompetanse og praksis i programmering på ungdomstrinnet
Lande, Stina (Master thesis, 2024)Dette er en deskriptiv tverrsnittstudie som tar for seg problemstillingen «Hva kjennetegner lærernes selvrapporterte kompetanse og praksis tilknyttet programmering innenfor matematikk tre år etter innføringen av LK20 på ... -
Muligheter og utfordringer i OneNote
Bakken, Daniel; Mandelid, Kristine Skreosen (Master thesis, 2023)Ønsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale ... -
Potential of augmented reality in sciences education. A literature review.
Swensen, Håkon (Peer reviewed; Chapter, 2016)POTENTIAL OF AUGMENTED REALITY IN SCIENCES EDUCATION A LITERATURE REVIEW H. Swensen Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (NORWAY) Fewer and fewer students in Europe choose STEM education, while in today's ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
Bosch, Gabriella Petronella van den (Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Students developing representational competence as producers with and of augmented reality in science
Nielsen, Birgitte Lund; Brandt, Harald; Swensen, Håkon (Nordina: Nordic studies in science education;Vol 14, No 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)This research aims to examine how augmented reality (AR) can be used in lower secondary science education. The focus is on outcomes as perceived by students and teachers from 3 rounds of piloting AR-resources, in the third ... -
Tilrettelegging for egenvurdering av digital kompetanse
Dahl, Ida Marlen Løbakk; Johnsen, Anders Lind; Strømberg, Anne Line (Master thesis, 2015)Digital kompetanse har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og er utpekt som en av nøkkelkompetansene for livslang læring. Digital kompetanse er essensiell for deltakelse i det stadig voksende digitale ...