Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Spetalen, Halvor"
Now showing items 1-20 of 61
-
Betydningsfulle forhold for yrkesfaglærerens kompetanseutvikling i profesjonsfelleskapene. Psykologisk trygghet gir økt kompetanse?
Carlsen, Guro (Master thesis, 2023)Masteroppgaven representerer et ønske om å få kunnskap om kompetanseutvikling hos yrkesfaglæreren gjennom deres praksis – og profesjonsfelleskapene. Yrkesopplæringen i norsk skole har ved reformer erfart strukturelle ... -
Bruk av Smart Board tavle i undervisning - Rapport
Spetalen, Halvor (Research report, 2017-06)SMART Board er en digital-/interaktiv tavle som er utstyrt med en berøringsfølsom skjerm koblet til en datamaskin. Interactive Norway selger SMART Board tavler i Norge og skriver på sin hjemmeside at disse tavlene er blitt ... -
Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse
Spetalen, Halvor; Mobråten, Kaia; Bakken, Roger; Karstensen, Steinar; Havreberg, Solveig; Dahlback, Jorunn; Iversen, Ingvild; Røsten, Line; Holtet, Jon Ingar; Holt, John (Report, 2021-06)I 2017 ble en ny overordnede del av læreplanverket for grunnopplæringen i norsk skole vedtatt. Denne delen utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den ... -
Bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfag – en realitet eller ønskedrøm? En kvalitativ undersøkelse om hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag forstår og tilrettelegger for bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfagene
Alm, Kari Nesbakken (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag tilrettelegger opplæring for bærekraftig utvikling og bærekraftig yrkesutøvelse. Bærekraftig utvikling ble med innføringen ... -
Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020
Eben, Bjørn; Spetalen, Halvor (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol 15, Nr 2 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-09)Denne artikkelen beskriver hvilke erfaringer et utvalg yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag gjorde da skolene stengte i perioden mars til juni 2020 og de måtte tilrettelegge opplæring av praktiske ... -
Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi
Spetalen, Halvor; Sannerud, Ronny (Nordic Journal of Vocational Education and Training;3, Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen stiller vi spørsmålet: Er simulering egnet som læringsaktivitet når spesifikk praksis er tenkt trent og overført fra en simuleringskontekst til en nærmere bestemt anvendelseskontekst? For å besvare ... -
Experiences with the use of simulation as transfer strategy
Spetalen, Halvor; Sannerud, Ronny (Research report, 2015)In this article, we ask: Is simulation suitable as a learning activity when specific practices are thought to be trained and transferred from a simulation context to a specified application context? To answer this question, ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
Spetalen, Halvor (Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Farvel til mesteren?
Spetalen, Halvor (Journal article, 2009)Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter - en antologi basert på 13 bacheloroppgaver skrevet av yrkesfaglærerstudenter i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus
Spetalen, Halvor; Brevik, Birger (Book, 2015)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2015. Dette er første gang studentenes ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter er tilbake - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2020
Spetalen, Halvor; Eben, Bjørn (Book, 2020-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 22 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2020. Artiklene tar utgangspunkt i varierte tema, ... -
Forskningsbasert kunnskap og kvalifisering av lærere
Spetalen, Halvor (Research report, 2015)Gjennom styringsdokumenter, politisk retorikk og fra lærerutdanningen selv uttrykkes et ønske om at kvalifiseringen av lærere skal være forskningsbasert. Ikke minst for at forskningsbasert kunnskap om ”det som virker” skal ... -
FoU som arbeidsform i yrkesfaglærerutdanningen
Spetalen, Halvor; Ledsaak, Oddlaug; Schøn, Eldbjørg; Eben, Bjørn; Bødtker-Lund, Daniel (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen bygger på et FoU prosjekt gjennomført ved yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag (YFL RM-fag) ved Høgskolen i Oslo og Akershus i perioden april 2011 til mai 2012. Prosjektet hadde flere formål: 1) ... -
FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?
Spetalen, Halvor; Eben, Bjørn (FoU i praksis;12(3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som ... -
Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag
Spetalen, Halvor (report, 2015)Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta ... -
Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker
Spetalen, Halvor (Journal article; Peer reviewed, 2017)A framework for basic skills is included in all subjects and curricula throughout the Norwegian school system. These basic skills are defined as reading, numeracy, and oral, written and digital skills. In this article, ... -
Hvordan oppfattes yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus av skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag?
Spetalen, Halvor (Research report, 2016-04)På 1990 tallet ble utdanningen av yrkesfaglærere stort sett organisert ved at studenter med fagbrev, jobberfaring og ulike former for yrkesteoretisk utdanning gjennomførte kurs i praktisk pedagogisk utdanning (PPU-Y). ... -
Innspill til Faglig råd for restaurant- og matfag om fremtidig organisering av yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
Spetalen, Halvor (Others, 2016-03)Yrkesfaglig utvalg for reiseliv, matproduksjon og primærnæringen leverte i mars 2016 en rapport med anbefalinger knyttet til organisering og innhold i opplæringen til nevnte næringer. Som lærerutdanning vil yrkesfaglære ... -
Innspill til SRY om fremtidig organisering av yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
Spetalen, Halvor (Other, 2016-09)Dette innspillet er basert på Utdanningsdirektoratets rapport «Gjennomgang av det yrkesfaglige utdanningstilbudet. Utdanningsdirektoratets anbefalinger til Kunnskapsdepartementet. Utkast – 29.08.2016». Som lærerutdanning ... -
Jobb med hest er best - Ansettbarhet i hestebransjen
Moshølen, Maren Olsen (Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om ansettbarhet i hestefaget. Oppgavens formål er å bidra til økt fokus på Hestefaget og helsebransjen gjennom å se på hva hestefaglærte jobber med etter å ha tatt fagbrev, og hvordan arbeidsgivere ...