Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Larsen, Anne Karin"
Now showing items 1-13 of 13
-
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
Karim, Aso (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning
Wolden, Anne-Catrine; Goth, Ursula-Georgine Småland; Larsen, Anne Karin (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)Digital skills are needed in order to use digital media for learning purposes and to cope with today’s knowledge society. In recent years, digital storytelling has become a modern way of telling stories, and in learning ... -
Elevens utfordring - industriens mulighet: Hva kreves for at elever med særlige utfordringer kan få jobb i verkstedindustrien
Lothe, Espen; Brækkan, Torkil Erik (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever med særlige behov har etter loven muligheter for tilrettelegging og tilpassing av skolehverdagen, både i grunnskolen og i den videregående opplæringeng. Likevel ser vi at overgangen mellom grunnskolen og videregående ... -
En oppgave om bortvalg av fagutdannelse blant yrkesfagelever i Follo
Riisnæs, Line; Mallaug, Line (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunnen for denne rapporten er den store nedgangen i søkere til læreplass, og den store økningen til påbygging til generell studiekompetanse blant yrkesfagelever etter innføringen av Kunnskapsløftet. Rapporten «Om ... -
En studie om yrkesrelevant utdannelse
Larsen, Eva Enderud; Slokvik, Hans-Erik (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
Hoel, Anita; Embretsen, Merete (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
Gaupseth, Dina; Nålsund, Elin Karlsvik (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Lærlingordningen i offentlig sektor, og rekruttering av lærlinger til helsearbeiderfaget
Stensrud, Gro-Hege (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Rapporten dokumenterer undersøkelser knyttet til behovet for rekruttering av helsefagarbeidere, og inntak av lærlinger i offentlig sektor. Masterprosjektet er basert på analyser av data fra en spørreundersøkelse, to ... -
Organisering av pedagogisk praksis: Et studie om pedagogisk praksis ved yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk
Olstad, Hanne Berg (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne rapporten dokumenterer en undersøkelse av den pedagogiske praksis ved Yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk. I tillegg utdyper/belyser rapporten behovet for breddekompetanse for lærere som underviser ved vg1 ... -
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
Larsen, Anne Karin (Journal article; Peer reviewed, 2017)Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ... -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
Schwencke, Eva; Larsen, Anne Karin (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ... -
Vekslingsmodellen, lange tradisjoner, nye muligheter
Katle, Leif; Klemetzen, Tom (MAYP;2015, Master thesis, 2015)This report documents a study of a flexible dual model in vocational training, in particular as it is tested in an experiment initiated by the Norwegian Directorate for Education and Training. The report is specifically ... -
Å beholde/forberede nytilsatte yrkesfaglærere i videregående skole: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den videregående skolen med tanke på lærergjerningen og krav som stilles?
Rødahl, Siv Terese Sørøy (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne casestudien følger to nytilsatte lærere gjennom deres andre termin som nytilsatte ved en videregående skole i et forsøk på å belyse problemstillingen: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den ...