Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Langnes, Tonje Fjogstad"
Now showing items 1-14 of 14
-
Alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving; En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelser av alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving
Ellingsen, Daniel Buraas (Master thesis, 2020)Bakgrunn: Flere studier antyder at det både er avvik mellom hva elevene opplever i kroppsøving i forhold til hva elevene ønsker og at kroppsøvingsfaget ikke treffer alle slik det presenteres i dag (Säfvenbom, Haugen & ... -
En kvalitativ studie om hvordan skoleledere legitimerer kroppsøvingsfaget i skolen
Tuntland, Haakon Olav (Master thesis, 2018)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke kroppsøvingsfagets legitimering i skolen blant skoleledere, og bidra med økt kunnskap om hvordan det legitimeres da dette er tema som det er forsket lite ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad (Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 3 No 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-20)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad (Journal for Reseach in Arts and Sports Education;Vol. 3, No. 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-06)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
Kraiem, Sandra Samira (Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ... -
Fremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøving
Ulstein, Victoria Patricia (Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og ... -
Garderobepraksis og kroppspress blant ungdomsskolegutter
Gamst, Sondre Solheim (Master thesis, 2024)Temaet for denne masterstudien er garderobepraksisen, kroppspress og gutter i kroppsøvingsfaget, og hensikten med studien er å få et innblikk i hvordan garderobepraksisen og kroppspresset oppleves for tiendeklassegutter. ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
Iversen, Marita Holmen (Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse og arbeid med livsmestring
Norheim Schei, Jakob; Dekko, Mathias Verket; Flatland, Simon Severin (Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker hvordan grunnskolelærere forstår og arbeider med det tverrfaglige temaet livsmestring i kroppsøvingsfaget. Folkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema innført i læreplanen i 2020 for ... -
Likestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfaget
Ødegård, Pia Marie Husdal (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens likestillingsideologi i praksis, ... -
Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers
Langnes, Tonje Fjogstad (European Journal for Sport and Society;Volume 15, 2018 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-14)This article explores how masculinity is exhibited among young male breakers in Oslo, Norway. It is part of a larger project drawing on ethnographic fieldwork and 17 semi-structured interviews with male and female breakers. ... -
This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity
Langnes, Tonje Fjogstad; Walseth, Kristin (Sport, Education and Society;, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-12)In physical education (PE), learning about and with the body is central. During their physical education teacher education (PETE) program, students are presented with different understandings and practices regarding the ... -
Transforming Gender Identity Through Breaking
Langnes, Tonje Fjogstad (Chapter; Peer reviewed, 2021-09-30)This chapter explores the negotiation of gender within the physical culture of breaking (which is better known as “breakdancing”). Specifically, using Barker-Ruchti et al.’s (2016) conceptualization of crossing, shifting ... -
«Vi setter jo ikke karakter i kroppsøving ut fra hvor idrettsaktiv man er, men at det har noe å si for karakter i kroppsøving? Absolutt»
Løtveit, Peter (Master thesis, 2024)Den nye læreplanen har et mål om å gjøre kroppsøving til et mindre idrettsfokusert fag, men likevel er idrettsperspektivet fortsatt ivaretatt gjennom begrepet bevegelsesaktiviteter (Utdannningsdirektoratet, 2019, s. 2). ...