Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Giæver, Tonje Hilde"
Now showing items 1-20 of 20
-
Awareness and knowledge of cyberethics: A comparative study of preservice teachers in Malta, Norway, and Spain
Milton, Josephine; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise; Gassó, Héctor Hernández (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 5 No. 4 (2021): Special Issue: Digital Competence in Teacher Education across Europe, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-30)This paper explores the awareness and knowledge of cyberethics held by pre-service teachers across three European countries. The study was conducted via an online survey and yielded 1,131 responses from pre-service teachers ... -
Collaborative Writing through iPad Sharing
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Peer reviewed; Journal article, 2017)In this paper, we present the findings from a study on the collaborative use of tablets (iPads) in a third-grade primary classroom in Norway where pupils worked on creating fairy tales. The pupils had been using iPads since ... -
«Del det du har og bruk det du får» En kvalitativ undersøkelse om bruk av nettbrett i vurdering for læring
Overland, Jan-Arve (Master thesis, 2016)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få fram kunnskap om hvordan nettbrett blir brukt i vurdering for læring på ungdomstrinnet. Fokuset i oppgaven har vært å se på hvordan nettbrett blir brukt i vurdering for læring ... -
"Det du liker her, det er det du får" - Ungdomsskoleelevers forhold til medieinnhold på TikTok
Berglie, Ingvild Øiamo; Brøntveit, Marianne Olsen (Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i at ungdom i Norge i liten grad ser på seg selv som lesende på fritiden, er problemstillingen i denne masteroppgaven: «Hvordan forholder ungdom seg til medieinnhold på TikTok?» Ettersom bruken av sosiale ... -
Digital kildekritikk på mellomtrinnet - en kvalitativ studie fra lærerens perspektiv
Østhaug, Maren (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere på mellomtrinnet underviser om kildebevissthet og kritisk mediebruk. Jeg har undersøkt deres kunnskap knyttet til kildekritikk, samt hvilke didaktiske valg de ... -
Digital læringsressurs -et bidrag til a styrke matematikkopplæring?
Dahl, Hilde Aske (Master thesis, 2014)Resultatene fra PISA 2012 viste at en god del norske elever føler seg hjelpeløse når de jobber med matematikkoppgaver og er stressede når de gjør matematikklekser (Jensen & Nortvedt, 2013). Andre studier har vist at elevenes ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
Johansen, Ellen (Master thesis, 2018)Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar ... -
Guidelines and regulations for teaching digital competence in schools and teacher education : a weak link?
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Journal article; Peer reviewed, 2015)Teacher education has recently been criticised for not fulfilling its obligation to adequately prepare teachers to utilise digital tools in the classroom. In this paper, we raise the question of why Norwegian teacher ... -
Hvordan opplever lærere e-læring som opplæringsressurs? - En deskriptiv studie i motivasjon knyttet til et e-læringskurs for digital kompetanseheving
Omdal, Mari Uthberg; Olafsen, Mari Ydstie (Master thesis, 2021)Denne studien ser på læreres motivasjon til å anvende e-læringskurs til opplæring i pedagogiske digitale verktøy. Følgende reiser studien problemstillingen: I hvilken grad opplevde lærerne motivasjon til å benytte e-læringskurs ... -
Hvordan opplever og utnytter lærere omvendt undervisning som støtte for læring i klasserommet?
Aas, Kristoffer Trygvesson (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på omvendt undervisning som metode i klasseromssituasjonen, og hvordan lærere oppfatter denne undervisningspraksisen. Den overordnede problemstillingen og tittel på oppgaven er: Hvordan ... -
‘It’s a Fairy Tale’ Using Tablets for Creating Composite Texts
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (The Journal of Interactive Learning Research;Volume 29, Number 3, July 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07)In this article, we analysed the collaborative use of tablets (iPads) in a third-grade primary classroom in Norway where the pupils created fairy tales. The pupils worked in groups of five and shared an iPad in their group. ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
Kviebakk, Reidun (Master thesis, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ... -
Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)
Stokke, Ruth Seierstad; Giæver, Tonje Hilde; Røed, Dag Freddy (Peer reviewed; Journal article, 2024)«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ... -
Læreres opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den første skriveopplæringen
Linna, Amalie Hensel (Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte). Studien fokuserer på å få en innsikt og forståelse i fire lærere sine erfaringer og opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
Granly, Kamilla (Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Notion in Motion: Teachers’ Digital Competence
Johannesen, Monica; Øgrim, Leikny; Giæver, Tonje Hilde (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2014)The aim of this article is to shed critical light on the prevailing understanding of digital competence in schools and teacher education. There seems to be an emphasis on how to practice teaching with ICT throughout the ... -
Rektorers perspektiver og strategier på kompetanseutvikling i programmering for lærere – en kvalitativ studie
Solberg, Petter Grabner (Master thesis, 2023)Etter introduseringen av programmeringskompetanse som del av LK20 i fagene matematikk, naturfag, musikk og kunst og håndverk, har lærerne vært nødt til å utvikle egne programmeringskompetanser for å kunne utvikle elevenes ... -
Teaching and Learning with Wearable Technologies
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper presents analysis and findings from a research-driven experimental study that was designed to explore the possibilities of and challenges in the use of wearable computers for supporting learning activities. The ... -
TPACK Analysis of Communities of Practice: The Context of the Norwegian Knowledge Promotion Curriculum Reform
Engelien, Kirsti; Giæver, Tonje Hilde; Johannesen, Monica; Klevenberg, Bente; Knain, Erik; Nore, Hæge (Chapter; Peer reviewed, 2009)This article presents three cases from the Norwegian national project "Learning Networks" to illustrate the challenges met by teachers trying to implement educational technology in their teaching. The Knowledge Promotion ... -
Wearable Technologies in the K-12 Classroom — Cross-disciplinary Possibilities and Privacy Pitfalls
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (The Journal of Interactive Learning Research;Volume 29, Number 3, July 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07)This qualitative study explored the opportunities and challenges of wearable computers for supporting learning activities. Specifically, we address the following: 1) whether, and if so how, wearable technologies can be ...