Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Bjørkvold, Tuva"
Now showing items 1-20 of 22
-
Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder
Bjørkvold, Tuva (Nordic Studies in Science Education;Vol 16 No 1 (2020): Nordina, Journal article; Peer reviewed, 2020)Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ... -
Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill
Ludviksen, Isabella (Master thesis, 2023)I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et brettspill for begynneropplæringselever på 2.-4. trinn, som lærere kan ta i bruk i norskundervisningen. Brettspillet går ut på at elevene i grupper må samarbeide om ... -
Dinosaurmysteriet - en bildebok i begynneropplæringen
Ølberg, Elise Bryhn (Master thesis, 2024)Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt ... -
En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave
Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2024)Grunnskolelærerutdanningen er blitt femårig, med et krav om en masteroppgave som skal være både profesjonsrettet, praksisorientert og forskningsbasert. Man kan møte denne utfordringen for eksempel ved å utvide forståelsen ... -
Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses
Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik (Journal of Curriculum Studies;Volume 53, 2021 - Issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-09)This study investigates how students and teachers perceive learning outcomes when employing an inquiry-based learning approach, and how this relates to two conflicting perspectives on teaching and learning in the Norwegian ... -
«Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
Olsson, Ingrid; Tveit, Sandra (Master thesis, 2023)Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens ... -
Flerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende - En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæring
Bjørkvold, Tuva; Karlsen, Kristine Høeg; Krallinger, Kjersti Bartnæs (Peer reviewed; Journal article, 2024)Faglig integrering og fagovergripende perspektiver blir i økende grad framhevet i internasjonale og nasjonale styringsdokumenter, samt i forskning. Ulike begreper brukes, som flerfaglig, tverrfaglig og fagovergripende, men ... -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
Bjørkvold, Tuva (Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
Ngo, Linda Thi; Skavang, Sofie Beate (Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ... -
Klassebamsen inviterer til fest
Blindheim, Rakel Kristine (Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgåva er det utvikla eit undervisningsopplegg for 1. klasse. I undervisningsopplegget er klassebamsen sentral, som treng hjelp av elevane til å arrangere fest. Undervisningsopplegget går ... -
Mysteriet i skogen: Mysteriespillet
Egeland, Ingvild Omdal (Master thesis, 2023)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et digitalt mysteriespill. Spillet er beregnet for 1. og 2. klasse i begynneropplæringen i norsk. Undervisningsspillet skal bidra til bruk av literacy hos de yngste ... -
Nabospråkspill i begynneropplæringen - Utviklingen av nabospillet
Aarup, Annette; Torp, Emilie Sandnes (Master thesis, 2022)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og ... -
«Orientert»: En digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen
Kemkers, Ole Alexander (Master thesis, 2024)Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: ... -
Språkmysteriet – et fysisk plassert digitalt spill laget for å utforske literacy i begynneropplæringen
Werner, Maren (Master thesis, 2022)I min masteroppgave har jeg utviklet et fysisk plassert digitalt spill med navn Språkmysteriet som har som intensjon å gi lærere en ny måte å undervise literacy i 1.klasse i grunnskolen. Ved bruk av pedagogisk designforskning ... -
Språkreisen - en reise i det norske dialektlandskapet: Utviklingen av brettspill for norskfaget på ungdomstrinnet
Jansen, Camilla Flesaker (Master thesis, 2021)I forbindelse med masteroppgaven har jeg utviklet brettspillet Språkreisen – en reise i det norske dialektlandskapet. Brettspillet er laget for ungdomsskolen, og er ment som et supplement eller alternativ til mer tradisjonell ... -
SuperGeniAkademiet: kodeknekkere og tidsreisere - Drama som tilnærming til læring i matematikk i begynneropplæringen: et undervisningsopplegg til ressurs for lærere i matematikk på tredje og fjerde trinn
Røvik, Therese M. S. (Master thesis, 2023)I min entreprenørielle masteroppgave i begynneropplæring har jeg utviklet et undervisningsopplegg som anvender drama som metode i matematikkfaget i begynneropplæringen. Undervisningsopplegget innebærer en fiksjonsramme med ... -
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det
Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ...