Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Andersson-Bakken, Emilia"
Now showing items 1-19 of 19
-
Et blikk inn i klasserommet - Lek, læring og vennskap
Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje; Andersson-Bakken, Emilia; Håøy, Annbjørg; Svanes, Ingvill K.; Sundtjønn, Trude (OsloMet Skriftserie 2023;10 Delrapport II, Research report; Report, 2023-10)Denne rapporten er andre delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige ... -
Explicit instructional moves in teaching reading in grade one: Observations from four Amharic classrooms.
Hunegnaw, Gedife, Nigistie; Tkachenko, Elena; Andersson-Bakken, Emilia (Peer reviewed; Journal article, 2024)In response to the recurring poor literacy achievement among learners in various mother tongue languages in Ethiopian schools, this study investigated teaching practices of four Amharic teachers at three government schools ... -
Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy
Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we explore power and perspectives as lenses for critical thinking embedded in Jon Klassen’s fictional picturebook trilogy I want my hat back (2011), This is not my hat (2012), and We found a hat (2016). ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Kjønnsmangfold i litteraturundervisningen
Viken, Elise Bremer (Master thesis, 2023)Etter innføringen av nye læreplaner ble kjønn og seksualitet fremhevet i større grad enn tidligere. Dagens skole bærer preg av trange kjønnsnormer og heteronormativitet som kan påvirke elevers identitetsutvikling. På ... -
Klasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformen
Bjørnestad, Elisabeth; Pedersen Dalland, Cecilie; Hølland, Silje; Myrvold, Trine M.; Krogstad Svanes, Ingvill; Andersson-Bakken, Emilia; Sundtjønn, Trude; Håøy, Annbjørg (OsloMet Skriftserie 2024;4, Research report; Report, 2024-06-18)Dette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) ... -
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning
Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Definisjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ... -
Læreres bruk av samtaletrekk for å synliggjøre elevenes kritiske tenkning i helklassesamtalen
Østnes, Cathrine Breivik (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk retter søkelyset mot lærerens kommunikasjon i helklassesamtalen relatert til undervisning i kritisk tenkning, og er i samarbeid med forskningsprosjektet «Kritisk tenkning ... -
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ... -
Mot alle odds - En kvalitativ studie av hvordan lærere fremmer resiliens hos risikoutsatte barn for å skape god psykisk helse
Rahman, Soma (Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva lærere anser som resiliente egenskaper hos barn, og hvordan de kan fremme disse egenskapene. Gjennom teori og funn fra intervjuene har jeg undersøkt oppgavens problemstilling. ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
Hermundstad, Gyda (Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
«Plass til alle» - utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa
Lægreid, Ylja (Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
Bjerketveit, Lene Ekornhol; Breilid, Nils (Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Teachers’ use of open questions: investigating the various functions of open questions as a mediating tool in early literacy education
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia (Education Inquiry;, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-22)This study identifies the various functions of open questions in whole-class teaching in language arts classrooms in primary school, and it explores how these questions may work as a mediating tool. Open questions are ... -
The textbook task as a genre
Bakken, Jonas; Andersson-Bakken, Emilia (Journal of Curriculum Studies;, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-24)Schools today face the challenge of preparing students to live, work, and prosper in a rapidly changing world. As a response to this global challenge, Norway has adopted a national curriculum focusing on the development ... -
Textbook tasks in the Norwegian school subject natural sciences: what views of science do they mediate?
Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie; Bakken, Jonas (International Journal of Science Education;Volume 42, 2020 - Issue 8, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-30)This study aims to investigate textbook tasks in the Norwegian school subject Natural sciences and the views of science that the tasks mediate to the pupils. Natural science is an interdisciplinary subject taught in Years ...