Blar i ODA Open Digital Archive på tidsskrift "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Viser treff 1-10 av 10
-
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers
(Journal for Reseach in Arts and Sports Education;Vol 4, No 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-28)Various aspects of the preschool environment may either promote or restrict children’s moderate- to-vigorous physical activity (MVPA), for example through opportunities for outdoor play. The aim of the present study was ... -
«Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 3 No 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-20)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Reseach in Arts and Sports Education;Vol. 3, No. 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-06)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 5 No 3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-09-14)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 4 | No. 2 | 2020: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-28)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
Korlederens kompetanse, utdanning og praksis – konturene av en meta-teori
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 4, No 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-12-07)Korsang har en fremtredende posisjon i Skandinavia. Alle de ulike korene som finnes – fra barnekor til seniorkor, fra hygge-kor til profesjonelle kor – trenger korledere. Korlederen må mestre et omfattende kompetansesett ... -
Minoritetsstudenters møte med friluftsliv i kroppsøvingslærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det finnes lite forskning som belyser hvordan studenter med minoritetsbakgrunn opplever møtet med kroppsøvingslærerutdanningen i Norge. I denne studien fokuserer vi på friluftslivsunder visningen. Problemstillingen som ... -
Performative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjon
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 5 | No. 3 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-17)Hensikten med denne studien er å undersøke hva performative kunstdidaktiske erfaringer kan tilføre praksisrefleksjonen til PPU (praktisk pedagogisk utdanning) studenter i drama og teater. Forfatterne har gjennomført tre ... -
Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving.
(Journal for Research in Arts and Sports Education;2018, Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolen blir pekt på som en arena som skal hjelpe barn og unge å håndtere problematikker knyttet til helse og kropp. I kroppsøving skal elevene lære både om kropp og med kroppen. Følelser, erfaringer og meninger knyttet ...