Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Løndal, Knut"
Now showing items 41-51 of 51
-
Rørsleglede i kroppsøvingsfaget - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget.
Harboe, Tone (Master thesis, 2018)Denne undersøkinga rettar seg mot føremålet om livslang rørsleglede i kroppsøvingsfaget. Det er elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget eg har vore interessert i å undersøke, og problemstillinga for ... -
Skolefritidsordningen: Barns aktivitetstid?
Løndal, Knut; Bergsjø, Carl-Henrik (FoU i Praksis;2006, Chapter; Peer reviewed, 2007-04)Med bakgrunn i helseargument har flere offentlige utredninger slått fast at barn er for lite fysisk aktive (Helsedepartementet, 2003; Utdannings- og forskningsdepartementet, 2003, 2004), og det er tallfestet anbefalinger ... -
Styrking av motivasjon blant mellomtrinnselever som misliker kroppsøving: En kvalitativ studie med innsikt i læreres erfaringer
Klevberg, Njål (Master thesis, 2023)Kroppsøvingsfagets popularitet har blitt undersøkt og diskutert i en rekke vitenskapelige publikasjoner. Den eksisterende litteraturen viser tydelige motsigelser når det gjelder elever sin trivsel i faget. På bakgrunn av ... -
Targeting and tailoring an intervention for adolescents with overweight: Some ethical concerns
Riiser, Kirsti; Løndal, Knut; Ommundsen, Yngvar; Misvær, Nina; Helseth, Sølvi (Nursing ethics;, Journal article; Peer reviewed, 2014-04-08)There are important ethical issues to be examined before launching any public health intervention, particularly when targeting vulnerable groups. The aim of this article is to identify and discuss ethical concerns that may ... -
The relationship between fitness and health-related quality of life and the mediating role of self-determined motivation in overweight adolescents
Riiser, Kirsti; Ommundsen, Yngvar; Småstuen, Milada C; Løndal, Knut; Misvær, Nina; Helseth, Sølvi (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2014-09-30)Aim: To examine the relationship between cardiorespiratory fitness (CRF) and health-related quality of life (HRQoL) among overweight adolescents and to test whether this relationship is mediated by body image (BI) and ... -
Theoretical and practical, but rarely integrated: Norwegian primary school teachers’ intentions and practices of teaching outside the classroom
Winje, Øystein; Løndal, Knut (Journal of Outdoor and Environmental Education;24 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-06-15)This study investigates teachers’ intentions and practices related to teaching outside the classroom. We report on three months of feldwork consisting of participatory observations and qualitative interviews of teachers ... -
Tilrettelegging for fysisk aktivitet i skolefritidsordningen i Oslo
Løndal, Knut; Lund, Siv; Bergsjø, Carl-Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen, som bygger på et kvalitativt forskningsprosjekt, belyser hvordan det var lagt til rette for fysisk aktivitet ved to skolefritidsordninger (SFO) i Oslo i 2003 og 2013. I 2003 var det opp til barna å ... -
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
Askildsen, Carl-Emil Marstrander (Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
«Vurdering i kroppsøving, uklart eller vanskeleg?» Ein kvalitativ studie om kroppsøvingslærarar sine erfaringar med vurdering i kroppsøving i vidaregåande skule
Thue, Petter (Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve innan skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i kroppsøvingsdidaktikk, skrive ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med dette prosjektet har vore å studere kroppsøvingslærarar sine ... -
‘Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different’: a pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’
Winje, Øystein; Løndal, Knut (Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-22)This study investigates pupils’ experiences with learning outside the classroom and discusses how these experiences might contribute to ‘deep learning’ according to a pragmatist theoretical framework and a situated perspective ... -
Å ikke miste seg selv: Krefter mot kreft i treningsfellesskap med likemenn
Amundsen, Ingvild Vernum (MAREH;2018, Master thesis, 2018)Bakgrunn: Prostatakreft er den hyppigst forekommende kreftsykdommen i Norge. Behandlingen kan inkludere antihormonbehandling, androgen deprivasjonsterapi, som er forbundet med bivirkninger og seneffekter, blant annet ...