Styringsdokumenter til NAV - En flernivåanalyse av styringspraksis
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9344Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har som formål å analysere hvordan styringen utøves på tre ulike nivåer i NAV (Arbeids- og
velferdsetaten). Studien er blitt gjennomført som en dokumentanalyse basert på følgende problemstilling:
«På hvilken måte varierer styringspraksis i styringsdokumentene til NAV, og hva kan forklare eventuelle
forskjeller?». Det teoretiske rammeverket består av en utvidet typologi av styringspraksis presentert av
Askim, Bjurstrøm og Kjærvik (2019). Hver av styringspraksisene i typologien er en kombinasjon av høy
eller lav styring av leveranser (output-orientert styring) og høy eller lav styring av hva organisasjonen gjør
(input-orientert styring). Min studie viser at styringspraksisen som fremkommer i de ulike
styringsdokumentene i NAV varierer mellom nivåene. To av styringsdokumentene illustrerer en
styringspraksis lik resultatstyring, mens de resterende tre styringsdokumentene illustrerer en
styringspraksis lik dobbelt-styring. Dette viser at flere av de underliggende enhetene har mindre autonomi
enn forventet og blir styrt for detaljert. For å forklare eventuelle forskjeller i styringspraksis ble de fire
egenskapene, størrelse, alder, politisk oppmerksomhet og oppgaver, vurdert. Størst betydning for valg av
styringspraksis hadde egenskapene størrelse og politisk oppmerksomhet. Studien indikerer imidlertid at
fylkesdirektørens preferanser er den viktigste forklaringsvariabelen på forskjeller mellom
styringsdokumentene på det laveste analyserte nivået. The purpose of this study is to analyse how the steering is being practiced on three different levels in NAV
(Norwegian Labour and Welfare Administration). The study has been conducted as a document analysis
based on the following research question: «In what way does the steering practice in the policy documents
of NAV differ, and what can explain the possible differences?». The theoretical framework consists of an
extended typology presented by Askim, Bjurstrøm and Kjærvik (2019). Each of the steering practices in the
typology is a combination of high or low output-oriented steering and high or low input-oriented steering.
My study shows that the steering practices that appear in the different policy documents in NAV vary
between the levels. Two of the policy documents illustrate a steering practice similar to performance
steering, while the remaining three policy documents illustrate a steering practice similar to doublewhammy
steering. This shows that several of the subordinating units have less autonomy than expected as
they are being controlled too thoroughly. The four agency characteristics; size, age, political salience and
tasks were considered in explaining the potential differences in steering practices. Size and political
salience were the agency characteristics that had the greatest influence on the choice of steering practices.
However, the study indicates that the preferences of the county director is the most important variable in
explaining differences between the policy documents on the lowest analysed level.
Beskrivelse
Master i sosialfag