Designervesker som sosiale verktøy - Hvilken rolle spiller designervesker for unge jenters sosiale status, og hvordan brukes disse som verktøy når det kommer til sosial posisjonering?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7645Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This study examines how teenage girls use designer bags as tool for social positioning. The purpose is to learn more about how the girls uses the bags as social tools for positioning within the group. The paper uses qualitative methodology to examine the issue. Theories by Pierre Bourdieu and Zygmunt Bauman are used as analytical tools. Tema for dette masterprosjektet er den økende trenden med dyre designervesker blant unge jenter, som har blitt en realitet de siste 4-5 årene. Dette er et forholdsvis nytt fenomen og det har ikke har gått upåaktet hen i media. Det har vært publisert flere artikler og debattinnlegg om temaet, som tydelig har engasjert folk. Noen har gitt uttrykk for frustrasjon og forskrekkelse, mens andre mener at dette ikke er noe å bekymre seg over. Jeg har fulgt debatten og lest artiklene, noe som vekket min nysgjerrighet omkring selve fenomenet. Jeg ble nysgjerrig på hvem disse unge jentene er og hva slags betydning disse veskene har for sosial status. Ulike ting kom til uttrykk i media. Noen jenter sa at de følte et press om å ha dyre vesker og at det ga en høyere sosial status (tv2.no), mens andre sa at det ikke spilte noen rolle og at de ikke følte på noe press (dn.no).
Temaet for denne oppgaven er sosiale verktøy, i form av materielle objekter, ungdom bruker til å posisjonere seg sosialt på ulike felt. Prosjektet tar for seg unge jenter og dyre designervesker, men veskene kunne like gjerne vært byttet ut med andre attraktive objekter og jentene kunne vært byttet ut med gutter eller en annen type jentegruppering. Poenget er at sosial posisjonering via materielle objekter skjer i nesten alle ungdomsmiljøer. Det er grunnen til at jeg valgte nettopp dette temaet, fordi det er hva jeg vil kalle «vedvarende aktuelt» og overførbart til ulike miljøer.
Oppgavens problemstilling/forskningsspørsmål er følgende:
Hvilken rolle spiller designervesker for unge jenters sosiale status, og hvordan brukes disse som verktøy når det kommer til sosial posisjonering?
Jeg var gjennom ulike varianter av problemstilling/forskningsspørsmål før jeg kom frem til det endelige resultatet. Noe jeg til slutt la mye vekt på var viktigheten av å avgrense og ikke ha en for åpen problemstilling. En masteroppgave byr på begrensede muligheter for å svare på forskningsspørsmål som er for abstrakte/åpne. Jeg tenker også at en konkret og avgrenset problemstilling generelt er en fordel, med tanke kvaliteten på forskningsarbeidet.
Beskrivelse
Master i sosialfag
Utgiver
OsloMet - StorbyuniversitetetBeslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
#Utenfilter - Sosiale medier og ensomhet
Fjelnseth, Marte (MAPO;2020, Master thesis, 2020)Bakgrunn Ungdom står overfor stort personlig og sosialt press som et resultat av sosiale medier. Ungdommenes psykiske helse blir utfordret ved at sammenligningsgrunnlaget er blitt større og kravene til sosial identitet ... -
'Har vi hatt leksehjelp nå?' Sosial utjevning når alle skal med
Seeberg, Marie Louise; Seland, Idunn; Hassan, Sahra Cecilie (Sosiologi i dag;44(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ... -
Hva de snakker om når de snakker om stress
Pedersen, Willy; Eriksen, Ingunn Marie (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 2-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Forskere har kartlagt såkalte stressorer, men få har undersøkt hvordan de formes av klasse og sosial kontekst. Vi spør: Hvordan utvikles skolerelatert stress i to svært ulike skolemiljøer i Oslo? Skole K [som konnoterer ...