• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#Utenfilter - Sosiale medier og ensomhet

Fjelnseth, Marte
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
[Embargo 2022-05-15]_fjelnseth_mapo2020.pdf (1.503Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8838
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Empowerment og helsefremmende arbeid [63]
Abstract
Bakgrunn

Ungdom står overfor stort personlig og sosialt press som et resultat av sosiale medier. Ungdommenes psykiske helse blir utfordret ved at sammenligningsgrunnlaget er blitt større og kravene til sosial identitet er blitt høyere. Samtidig har sosiale medier skapt en plattform som muliggjør mobbeatferd.

Hensikt

Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan videregående elevers opplevelse av ensomhet blir påvirket av sosiale medier. Studien retter søkelyset mot sosiale mediers kontroll og retningslinjer for selvpresentasjon, og utforsker samspillet mellom sosiale medier, nettmobbing og psykisk helse.

Teoretisk forankring

Studien knyttes til teori om ensomhet og sosial identitetsteori, sosial kontroll, stedsidentitet og verditeori. I refleksjonsnotatet benyttes teori om empowerment og studier i ondskap.

Metode

Studien benyttet individuelle semistrukturerte dybdeintervjuer. Tolv elever (>18 år) fra en videregående skole ble rekruttert. Systematisk tekstkondensering ble benyttet i analysen. En litteraturgjennomgang ble gjennomført i forbindelse med refleksjonsnotatet.

Resultater

Ensomhet i forbindelse med sosial identitet knyttes til mangel på å uttrykke seg og oppnå aksept for det ekte selvet, ved at den sosial kontroll setter retningslinjer for selvpresentasjon og respons. Dersom elevene ikke innordne seg etter den sosiale kontrollen øker risikoen for nettmobbing. Truende henvendelser, sårende kommentarer og utestengelse fra sosiale situasjoner anses å medvirke til opplevelse av ensomhet blant elevene.

Konklusjon

Respons er avgjørende for om den enkelte føler seg akseptert, men er ingen garanti mot ensomhet. Sosial sammenligning anses å påvirke ensomhet direkte. Nettmobbing er assosiert med høyere grad av ensomhet, depresjon, angst og selvmordstanker.
Description
Master i empowerment og helsefremmende arbeid
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid
Series
MAPO;2020

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit