• "Å spille med begge hender – om dialogen mellom innhold og form i undervisning om språkets makt" 

      Skorpen, Berit (UNIPED;36(3), Journal article; Peer reviewed, 2013-10-18)
      Artikkelen omhandler forholdet mellom faglig innhold og pedagogisk form i seminarundervisning – et såkalt fordypningsverksted – på bachelornivå. Undervisningens tema er det potensialet faglig språk har til å krenke klienter ...
    • Barnet i meldingsteksten 

      Skorpen, Berit; Johansen, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Artikkelen er en tekstanalyse av bekymringsmeldinger fra barnehagene til barnevernet. Når personalet uroer seg for bestemte barn som tilbringer hverdagen sin i barnehagen, har de et ansvar for å melde fra til barneverntjenesten. ...
    • Betydningen av barnevernpedagogens forforståelse i barneverntjenesten 

      Kristoffersen, Camilla Iren (Bachelor thesis, 2017)
      Alle mennesker blir født inn i en tid og en kultur. Vi vokser opp og lærer om normene og reglene som gjelder for den tiden og kulturen vi eksisterer i. Vi sosialiseres til hvordan vi skal møte andre mennesker. Vi lærer ...
    • Med makt til å hjelpe - en utforsking av barneverntjenestens definisjonsmakt i møte med familier 

      Lohne, Helen (Bachelor thesis, 2017)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i min yrkespraksis ved den kommunale barneverntjenesten. Gjennom denne erfarte jeg mange situasjoner som gjorde meg interessert i å dykke dypere i teorier om makt, og som ...