• Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt 

      Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ...
    • From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum 

      Løken, Ingrid; Wetlesen, Annika (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      The integrated status of Social Studies in the Norwegian Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2020 reflects an international educational trend pertain- ing to a movement from ...
    • Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom 

      Ahmadi, Aria (Bachelor thesis, 2018-04)
      Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ...
    • Kritisk tenkning i demokratiopplæringen 

      Hognestad, Therese (Bachelor thesis, 2018-04)
      Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom ...
    • 'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi 

      Wetlesen, Annika; Eie, Siv (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ...