• Andrespråksdidaktisk forskning en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år 

      Tonne, Ingebjørg; Palm, Kirsten (NOA. Norsk som andrespråk;1-2, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråks­didaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet ...
    • Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring 

      Tonne, Ingebjørg; Pihl, Joron (Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning;8 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Hva måler den nasjonale leseprøven når den gjennomføres av elever med norsk som andrespråk? I denne artikkelen analyserer vi data som viser at totalskåren på nasjonal leseprøve korrelerer med høy morfologisk bevissthet og ...
    • Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet 

      Tonne, Ingebjørg; Vederhus, Inger (Skriveopplæring og skriveforsking;, Chapter; Peer reviewed, 2012-01)
      Dikt har tidlegare vore sjanger for literacy og frigjerande språkarbeid. I denne artikkelen diskuterer vi om og korleis den poetiske teksten igjen kan ha slike potensial ein spesifikk stad, nemleg i den fleirkulturelle ...
    • Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet 

      Tonne, Ingebjørg; Nordby, Aase; Seljevold, Kristine Erika; Simonsen, Marianne; Ufs, Silje (NOA. Norsk som andrespråk;27 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      I denne artikkelen analyserer vi et flerspråklig diktprosjekt ut fra mulighetene det gir for metaspråklige samtaler og dermed metaspråklig bevissthet hos elevene. Spørsmålet vi stiller er: Hvordan kan poesi benyttes ...