• Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder 

      Bjørkvold, Tuva (Nordic Studies in Science Education;Vol 16 No 1 (2020): Nordina, Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ...
    • Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses 

      Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik (Journal of Curriculum Studies;Volume 53, 2021 - Issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-09)
      This study investigates how students and teachers perceive learning outcomes when employing an inquiry-based learning approach, and how this relates to two conflicting perspectives on teaching and learning in the Norwegian ...
    • Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep 

      Bjørkvold, Tuva (Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ...
    • Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap 

      Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ...
    • Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme? 

      Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)
      Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ...
    • Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin? 

      Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)
      Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ...
    • Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det 

      Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)
      Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ...
    • Writing practices on tablets with speech synthesis in grade 1 and 2 

      Bjørkvold, Tuva; Svanes, Ingvill Krogstad (International Journal of Educational Research;volume 107, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-17)
      The use of one-to-one tablets in literacy education is significant and increasing. This study investigates what 36 grade 1 and 2 students do when they write on tablets with speech synthesis pronouncing what the students ...