Blar i LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 214-223 av 223
-
Walking through kindergarten semiotic landscapes with multilingual children: A way to explore participation and engagement
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Practitioners in Norwegian kindergartens are responsible for actively promoting and developing multilingual children’s language skills (Directorate for Education and Training, 2017). Children’s multilingual language ... -
What is music for neuroplasticity? Combined value on infant development and inclusion
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Neuroplasticity has been increasingly discussed in phylo-ontogenetic terms the last few years, with a rising number of studies and scientific publications demonstrating its importance in the whole life span learning, ... -
What makes ethnicity matter?
(European meetings in ethnomusicology;12, Journal article; Peer reviewed, 2008)What makes ethnicity matter? For most ethnomusicologists, as well as for the discipline as such, there is an underlying assumption that the cultivation of ethnic belonging is of fundamental importance for minority groups, ... -
While you were (not) asleep: negotiation of times, routines, and rhythms through the infant’s transition process to early childhood and care
(Revista Brasileira de Educação;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Infants coming into early childhood education services is a growing phenomenon that has captured greater interest from researchers. However, moving beyond the focus on maternal separation, the field still needs to advance ... -
Å bevare makt: Strategier med barns fellesskap i barnehagen
(Barn – forskning om barn og barndom i Norden;Vol. 40, No. 4, Peer reviewed; Journal article, 2022)Målet med denne studien er å undersøke hvilke strategier pedagoger i flerkulturelle barnehager bruker for å skape og opprettholde fellesskap mellom barna. Studien bygger på ni semistrukturerte, individuelle intervjuer med ... -
Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I boka Lyttende pedagogikk trekker Ann Åberg og Hillevi Lenz Taguchi (2006) hørestyrke fram som en del av en lyttende pedagogikk. I boka refereres det til Filip som omtaler hørestyrke som å høre nøye etter. Vi er inspirert ... -
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere ... -
Å lese medietekster på iPaden. Observasjoner av en medievant fireårings bruk av iPad i hjemmet.
(Peer reviewed; Journal article; Journal article, 2016-06-21)Artikkelen tar utgangspunkt i tre observasjoner av en gutt på fire år som bruker iPad på fritiden. Den søker å synliggjøre de strategiene dette barnet velger for å skaffe seg tilgang til ulike medietekster, hvordan ... -
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Å utforske det pedagogiske hverdagslivets kompleksitet
(Barn;Vol 39 Nr 2-3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-15)I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot metodiske tilnærminger for å utvikle kunnskap om kompleksitet i barnehagelæreres pedagogiske praksis. Jeg bygger på en forståelse av at kunnskap om pedagogisk praksis starter ...