Blar i TKD - Master i Estetiske fag på emneord "Teater"
Viser treff 1-10 av 10
-
Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse forventningene svarer til kulturskolens ... -
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
(MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
Frivillig klovneri og organisert lek i flyktningleirer i Hellas
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I verden i dag er det mange mennesker på flukt, og en god andel av dem lever et midlertidig liv i flyktningleirer. Folk som ikke lever innen flyktningleirenes murer, kan komme inn med den hensikt å hjelpe menneskene som ... -
Hokus Pokus! En teaterteoretisk analyse av trylleforestillinger for barn
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å gjøre en teatervitenskapelig forankret undersøkelse av trylleforestillinger myntet på barn i kjernemålgruppa 4-7 år. Studien er et forsøk på å si noe om hva som kjennetegner og konstituerer ... -
Lytting som inngang til likeverdighet og deltakelse: Om ikke-verbal kommunikasjon i dramaundervisning på vgs
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg kommunikasjonen i dramaklasserommet, der empirien baseres på to undervisningsøkter med en dramaklasse på videregående skole. Jeg ønsker å møte elever i en likeverdig dialog, samtidig som faget ... -
“Når virkeligheten invaderer teatret”
(Master thesis, 2014)Den tyske teaterteoretikeren Erika Fischer-Lichte (2008a, 2008b) mener det alltid vil være en kommunikasjon mellom sal og scene, og at den kan beskrives som en feedback-sløyfe der de to partene har en gjensidig påvirkning ... -
Samarbeid i sceniske produksjoner: En undersøkelse av samskaping som metode for samarbeid.
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet omhandler samarbeid i sceniske produksjoner. Jeg har undersøkt på hvilken måte en samskapingsprosess i et kunstnerisk team kan bidra til et godt samarbeidsklima og en kreativ prosess i en scenisk ... -
Stemmelaboratoriet: En analyse av musikk i teaterhendelsen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om musikk som kommunikativt virkemiddel i teaterhendelsen. Med utgangspunkt i forestillingen Stemmelaboratoriet, har jeg her gjort en analyse av hvordan musikk har påvirket kommunikasjonen i ... -
Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ... -
Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden ...