Blar i TKD - Master i Estetiske fag på emneord "Drama"
Viser treff 1-9 av 9
-
Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse forventningene svarer til kulturskolens ... -
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
(MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
Frivillig klovneri og organisert lek i flyktningleirer i Hellas
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I verden i dag er det mange mennesker på flukt, og en god andel av dem lever et midlertidig liv i flyktningleirer. Folk som ikke lever innen flyktningleirenes murer, kan komme inn med den hensikt å hjelpe menneskene som ... -
Lag noe dere synes er moro sjæl! En autoetnografisk prosessanalyse av en devised humorforestilling og dens potensiale som identitetsmarkør
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en devised humorforestilling kan forstås som humor, som demokratisk fenomen, og samlet sett som identitetsmarkør for de involverte i prosessen. Gjennom en kvalitativ, autoetnografisk ... -
Likestilling av dramaturgiske virkemidler, som dramadidaktisk strategi: Dramaundervisning hvor ordene ikke spiller hovedrollen
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger, særlig til dramapedagoger i videregående skole. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan likestilling av dramaturgiske virkemidler kan fungere som dramadidaktisk ... -
Lytting som inngang til likeverdighet og deltakelse: Om ikke-verbal kommunikasjon i dramaundervisning på vgs
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg kommunikasjonen i dramaklasserommet, der empirien baseres på to undervisningsøkter med en dramaklasse på videregående skole. Jeg ønsker å møte elever i en likeverdig dialog, samtidig som faget ... -
Mellom etikken og dramatikken: Etiske dilemma i bearbeidelsen av migranters livsfortellinger til en figurteaterforestilling
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne undersøkelsen henvender seg til dem som er interessert i kunstnerisk arbeid med utgangpunkt i andre menneskers livsfortellinger. Relevansen kan slik gjelde både for individer innen det anvendte teaterfeltet og ... -
Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ... -
Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden ...