Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 66-85 of 235
-
Fotografi og studiespesialiserende formgivingsfag : betrakning og tilknytning
(Master thesis, 2012)This master thesis focuses on upper secondary education Specialization in general studies for the programme area Art, craft and design Formgivingsfag. The aim is to achieve understanding about this programmes value and ... -
Fotografiet i formidlingens tjeneste
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Fotoet har i snart 200 år vært brukt som uttrykksform, og endret, da det kom, hvordan verden og samtiden ble dokumentert og videreformidlet til ettertiden. Si-den har fotografiet vært gjennom en lang utvikling teknologisk, ... -
Fra identitet til poetikk: Faser i arbeid med å forstå identitet og tilhørighet i et estetisk formidlingsprosjekt
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masterstudien tar for seg muligheter og utfordringer i en prosess med å skape en muntlig fortellerforestilling basert på egne og andres historier. Studien tar utgangspunkt i ulike faser av et kunstnerisk arbeid ... -
Fra innsiden - En praksisledet utforskning av sansning fra et moteperspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven presenterer et praksisledet forskningsprosjekt om sansning ut fra et moteperspektiv. Gjennom utvikling av en kleskolleksjon har jeg som forsker og designer hatt et materielt fokus hvor draperi er ... -
Fra konvensjon til narrativer
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Masteravhandlingen belyser billedvev som billeduttrykk med et blikk tilbake i historien og relevans i dag, men mest av alt omhandler avhandlingen billedveverske Else Marie Jakobsen. Helt tilbake til vikingtiden finner ... -
Fra Lytting til Soloing. Hvordan jazz-impro. kan belyse en arbeidsprosess i grafikk.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et litteratur-review knyttet til begrepene «lytting, komping og soloing» fra jazz-improvisasjon, og forutsetningen «trygghet og tillit», kan belyse en arbeidsprosess i ... -
Friheten i den moderne mannsrollen. Et Etnodrama
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven ønsker å undersøke hvordan menn opplever friheten i den moderne mannsrollen. Undersøkelsen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer hvor informantgruppen består av fem personer. Forskningslitteratur ... -
Frivillig klovneri og organisert lek i flyktningleirer i Hellas
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I verden i dag er det mange mennesker på flukt, og en god andel av dem lever et midlertidig liv i flyktningleirer. Folk som ikke lever innen flyktningleirenes murer, kan komme inn med den hensikt å hjelpe menneskene som ... -
GRAFISKE TEKNIKKER : en hermeneutikk for faglig konsolidering
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tematiserer et enkeltstående kompetansemål i læreplanen (Kunnskapsløftet, 2006) som er lagt under emnet Visuell kommunikasjon. Målsettingen at grunnskoleelever skal kunne bruke ‘ulike grafiske teknikker ... -
Hardangersaum - læring i ein handverkstradisjon
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlinga tar for seg den tradisjonelle handverksteknikken hardangersaum. Hensikta med avhandlinga er å setje eit større fokus på kunnskapen som ligg i utføringa av eit handverk og korleis ein lærer ein ... -
Håndskrift i skolen. Refleksjoner om håndskrift i utvalgte strategidokumenter utgitt av Kunnskapsdepartementet 2007 - 2016
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet håndskrift i skolen. For å undersøke dette temaet har jeg valgt å utføre kvalitativ dokumentanalyse av tre strategiplaner. Dette har jeg valgt for å undersøke hvilken prioritering ... -
Håndverker i utvikling - en studie på to ulike verksteder
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg læring på verkstedet, under to håndverkere. Materialområdene er lin og metall. Det praktiske arbeidet har vært konsentrert om å lage en meter håndspunnet og manuelt vevet lin-stoff, to ... -
Hijab og hipstere på Tøyen
(Master thesis, 2016)”Hijab og hipstere på Tøyen” går klær og mote etter i sømmene på Tøyen torg og utestedet Postkontoret. Oppgaven er tenkt og ønsket som et forstørrelsesglass på hvilke klær folk kler seg i på disse stedene, og om det kan ... -
Hokus Pokus! En teaterteoretisk analyse av trylleforestillinger for barn
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å gjøre en teatervitenskapelig forankret undersøkelse av trylleforestillinger myntet på barn i kjernemålgruppa 4-7 år. Studien er et forsøk på å si noe om hva som kjennetegner og konstituerer ... -
Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt
(Master thesis, 2017)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ... -
Hverdagsgjenstander og affeksjonsverdi
(Master thesis, 2023)Vi lever omgitt av ulike ting gjennom hele livet. Over tid formes fortellinger ettersom vi har forskjellige erfaringer med hverdagsgjenstander. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt affeksjonsverdi og fortellinger knyttet ... -
Hvorfor er ikke drama og teater et fag i skolen? En studie av drama og teater sin posisjon i den norske skole gjennom 40 år.
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på årsakene til hvorfor drama og teater ikke er et eget fag i norsk grunnskole. I undersøkelsen min har jeg gått igjennom læreplanene fra 1974 frem til i Kunnskapsløftet, som ... -
I dypet: En undersøkelse av dybdelæring knyttet til forkunnskaper i eget skapende
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I min masteroppgave, har jeg har undersøkt min problemstilling gjennom en undersøkelsesprosess med vekt på eget skapende arbeid og refleksjon. Problemstillingen er utarbeidet fra et ønske om å forstå forkunnskapers rolle ... -
I morgen var jeg alltid et barn: Etnodramaets potensiale til å belyse barnets opplevelse av å bli utsatt for psykisk vold og dets påvirkning på selvbildet
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å sette fokuset på psykisk vold mot barn og dets påvirkning på selvbildet. Med bakgrunn som et av de voldsutsatte barna, utforsker masterstudenten sin egen og andres opplevelse av å bli skadet ...