Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Frafall"
Viser treff 1-12 av 12
-
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
Arbeids – og læringsmiljøet på Vg2 Kokk – og servitørfag
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Vg2 Kokk – og servitørfag har en rekke utfordringen knyttet til lav søkning, frafall, store forskjeller i sosiale og faglige forutsetninger, og for mange av elevene som ikke ønsker å utdanne seg videre innenfor fagene. ... -
Fra drop-out til fagbrev
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Frafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Med hjerte for det individuelle : Å undervise både med hodet og hjertet sett i et humanistisk, pedagogisk perspektiv for å forebygge frafall i den videregående skolen.
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Frafallsproblematikken har økt i den videregående skole de senere årene. Det har vært mye snakk om hvordan dette kan bedres og lærere har fått mye oppmerksomhet i denne debatten. I mitt utviklingsprosjekt ønsket jeg å se ... -
Rekruttering til tannteknikerstudiet : yrkessosialisering eller frafall
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven var min undring knyttet til rekruttering og frafall av tannteknikerstudenter. Som lærer på tannteknikerutdanningen ved høgskolen i Oslo har jeg de senere år sett et økende fokus ... -
Samarbeid hjem - skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ... -
Skoleutvikling - kompetanseheving og endring. Et pedagogisk skoleutviklingsprosjekt vurdert i lys av yrkesfaglærerens kompetansebehov
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Skoleutvikling står i fokus i denne masteravhandlingen. Et av regjeringens satsningsområder for å heve kompetansen i skolene er trekantsamarbeidet mellom skoler, skoleeier og forskningsmiljø. Skoleutviklingsprosjekter ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ...