Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på forfatter "Melvold, Ulf"
-
Arbeid og livskvalitet: hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?
Fretheim, Kristin Rønning (Master thesis, 2010)I dette prosjektet er det forsket på problemstillingen: "Hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?" Rapporten gir et lite historisk tilbakeblikk på overgangen fra HVPU til det som i dag er VTA. Verdien av VTA har i ... -
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
Skjetne, Ingvild Anne (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Hva driver vi med, egentlig?
Efjestad, Geir (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne oppgavens intensjon er å konkretisere og forstå pedagogisk faglighet på en byggfagavdeling på en videregående skole i Oslo. Det undersøkes om avdelingens læringskultur bidrar til opprettholdelsen av et arbeidsliv ... -
”Hvad gør vi nu – lille du?” Elevmedvirkning i utdanningen – du kan få mye ut av å spørre elevene……hvis du tar deg tid.
Snekkerbakken, Ole Johnny (MAYP;2012, Master thesis, 2012)In this thesis, I want to find out what kind of methods teachers adopt when they want to achieve student participation. Participation in the learning process progresses, by the way I have experienced and learned from my ... -
Hvilken kompetanse trenger yrkesfaglæreren på stor bil?
Sommerud, Dag Erik (Master thesis, 2010)Lærerens helhetlige kompetanse kan sies å bestå av flere komponenter. Disse komponentene kan variere ut fra det nivået i skolen lærerne underviser på, og hvilke fag de underviser i. Undervisningskompetansen, det å kunne ... -
Hvordan forhold i praksisfeltet kan ha betydning for kontaktsykepleiernes veiledning av sykepleiestudenter
Hedeman, Hanne (Master thesis, 2010)I sykepleierutdanningen foregår opptil halvparten av utdanningen som kliniske studier i praksisfelt utenfor utdanningsinstitusjonene. I de kliniske studier har praksisfeltets sykepleiere ansvar for veiledning og oppfølging ... -
Hvordan organisere kortere, jobbrelatert opplæring i renhold slik at elever får kompetanse til arbeidslivet?
Drange, Roger (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette aksjonsforsknings prosjektet er foretatt på Bygg og Anleggslinjen, Vg1, og omhandler utvikling, gjennomføring og evaluering av et renholdskurs. Målet er at elever med rett på spesialundervisning skal få jobb. Disse ... -
Ja takk begge deler - ikke enten eller. En oppgave om fagutdanning og yrkesidentitet
Hestsveen, Unni (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det er et økende behov for fagarbeidere i helse- og oppvekstsektoren i samfunnet men det er relativt få elever som velger å fullføre en påbegynt fagutdanning innen Helse- og oppvekstfaget. Hvilket forhold er det mellom hva ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt
Kristiansen, John (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
Sogn, Erik (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ... -
Læringsglede i bygg og anleggsfaget
Falao, Lars Einar (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ... -
Opplæring i bedrift: Hvordan har lærlinger i Barne- og ungdomsarbeiderfag erfart den yrkespedagogiske opplæringen i læretida?
Sørensen, Eva (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten dokumenterer hvordan opplæring av lærlinger har foregått ved videregående skoles Lærebedrift. Navnet er gitt for å anonymisere skolen og arbeidsplassen. Problemstillingen er: Hvordan har lærlinger i Barne- ... -
Praksis og relevans i yrkesopplæringen: elevenes erfaringer med praktiske opplæringsmetoder
Røsten, Line (MAYP;2014, Master thesis, 2014)The purpose of this thesis was to achieve a more practical and relevant training for students on sales, service and security, level 2. There is a great need to establish more practical and real life situations for students ... -
Teori og praksis hånd i hånd i helsearbeiderfaget
Longo, Tone Rita (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført på to sykehjem i Oslo i perioden 2010 – 2011. Prosjektets problemstilling: Hva kan veileder bidra med for å hjelpe lærlingen å koble teori og ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
Skarnes, Vera (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ...