Browsing LUI - Master i International education and development by Issue Date
Now showing items 1-20 of 64
-
Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning, 2003)General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ... -
From Christopher Columbus to Evo Morales : indigenous exclusion and inclusion in urban education in El Alto, Bolivia
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)This thesis looks into the educational system in Bolivia, with a main focus on the implementation of intercultural and bilingual education (EIB) in the urban areas. According to the current educational reform from 1994, ... -
Skolens rolle i Sør-Afrikas kamp mot HIV/AIDS-pandemien
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)Temaet for min oppgave er det sørafrikanske utdanningssystemets rolle i kampen mot HIV/AIDS. Den overordnede problemstillingen min er som følger: Har det sørafrikanske utdanningssystemet mulighet til å virke som en sosial ... -
Litteraturbasert undervisning i en flerkulturell skole : utfordringer og muligheter
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan lærerne i tre fjerdeklasser på en flerkulturell barneskole arbeider med litteraturbasert undervisning. Avhandlingen er en del av det forskningsbaserte skoleutviklingsprosjektet ... -
Balancing local cultural values and donor expectations in institutional practice : A case study of the NGO Light House as an agent of HIV/AIDS prevention in Bangladesh
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)This study explores how a local NGO in Bogra, Bangladesh is balancing influences of surrounding, local cultural values and external donor assistance in its HIV/AIDS prevention practice. Having stayed in the country for ... -
The Lost Boys of Sudan : the reintegration process of school children associated with armed forces and groups
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)The signing of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in 2005 marked the end of Africa’s longest civil war between the government of Sudan and Sudan People’s Liberation Army/Movement. A few years prior to the signing ... -
Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som læringsarena
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009)Tema for denne avhandling er Tilpasset opplæring og bruk av skolebiblioteket som læringsarena. Jeg undersøker begrepet tilpasset opplæring og hvilken rolle bruk av skolebiblioteket som læringsarena har i realiseringen ... -
Det norske Holocaust et tema i allmennlærerutdanningen? : om lærerstudenters kunnskap og historiebevissthet
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2009-05)Tema for denne oppgaven er det norske Holocaust og denne historiens plass i allmennlærerutdanningen. I den forbindelse undersøker jeg følgende problemstilling: Hvilke kunnskaper har lærerstudenter om det norske Holocaust, ... -
Sport for Development : Addressing HIV/AIDS in Zambian Underserved Community Schools through Sport and Physical Education Programmes : an analysis of the contextual realities of programme participants
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010)This study addresses the implications of sport for development. It focuses on how sport and Physical Education (PE) programmes are being used in addressing HIV/AIDS in Zambian under-served community schools. It, however, ... -
Teenage motherhood : dilemma or delight? : a study of the life world of adolescent mothers in Buenos Aires
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010)This thesis is based on six weeks of fieldwork in Buenos Aires, Argentina in the autumn 2009. It investigates the lived experiences of a group of teenage mothers who have grown up in institutions. Although biomedical ... -
Educational Decentralization in Southern Sudan : a study of community participation and democratic leadership in two primary schools in Central Equatoria State, Southern Sudan
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010)The purpose of this study is to explore what governance structures and leadership styles enhance community participation in school governance. The study specifically explored community participation and democratic leadership ... -
Does education make a difference? : an exploration of education and gender in a South African context
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010)This thesis examines the role of education in the process of transforming gender norms in marginalized societies, based on a study in a South African township. Education is understood as a crucial tool when societies ... -
Familielæring på en skole og dens bidrag til utvikling av skole-hjem-samarbeid i arbeidet med barns literasitet
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010)Denne masteroppgaven undersøker hvordan familielæring på en skole bidrar til utvikling av skole-hjemsamarbeid i arbeidet med utvikling av barns literasitet. Det er en kasusstudie med to forskningsspørsmål: På hvilken ... -
Fighting denationalization: Rise and fall of the educational dream in Russia Abroad. A study of educational activities aimed at language and cultural maintenance among Russian immigrants in Christiania/ Oslo, 1920-1945.
(Oslo University College, 2010)This thesis primarily aims to contribute to the contemporary educational science as a historical case study in language and cultural maintenance of the Russian Diaspora in Norway, providing the informative background for ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
The vulnerability of the girls to HIV/AIDS in conflicts : examining factors that increase girls vulnerability to HIV/AIDS in Darfur conflict - South Darfur
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)Sudan region of Darfur has been experiencing an internal war which has caused hundreds of thousands of deaths and displaced millions of the civilian population. The purpose of this study is to examine factors that increase ... -
Bruk av skolebibliotekets ressurser i tospråklig opplæring
(Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)Temaet i denne oppgaven er bruk av skolebibliotekets ressurser i morsmålsopplæring for minoritetselever. Jeg har gjort feltarbeid på en skole på Østlandet med stor andel minoritetselever. Skolen har siden høsten 2007 ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ... -
"The Multicultural" : constructions in the curriculum of Norwegian primary schoolteacher education
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)This thesis examines how a concept, “the multicultural”, is constructed in discourses in the current Norwegian primary schoolteacher education. The focus of this thesis is directed towards one institution, Oslo University ... -
Utviklingen av et skolebibliotek i en flerkulturell kontekst
(Høgskolen i Oslo. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, 2011)Tema for denne avhandlingen er utvikling av skolebibliotek i en flerkulturell skole. Jeg undersøker hvilke arbeidsoppgaver en pedagog med en funksjon som skolebibliotekar har i en tidlig fase av utvikling av et skolebibliotek ...