Browsing LUI - Master i Barnehagekunnskap by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 21-39 of 39
-
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
(Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
Nysgjerrighetens muligheter - en utforskning av nysgjerrighet som et aspekt ved kvalitet på småbarnsavdeling gjennom constructing grounded theory
(Master thesis, 2014)Curiosity is a complex concept that has been discussed in the field of psychology and also in the fields of philosophy and religion. It is often used with negative connotations in daily speech. Requirements to support ... -
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Master thesis, 2009)The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ... -
Pedagogiske posisjoneringer : fire førskolelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen – en beskrivende og fortolkende studie
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven har vært å søke nye forståelser av fire førskolelæreres posisjoneringer i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen. Med utgangspunkt i det jeg fremlegger som debatten rundt barnehagens ... -
Politisk påvirkning på barnehagefeltet. En kvalitativ studie om styrerrollen i spenningsfeltet mellom politikk og fag basert på intervjuer med styrere
(Master thesis, 2021)Mål: Temaet for denne masteroppgaven er politisk påvirkning på barnehagefeltet, og hvordan barnehagestyrerne opplever den politiske-byråkratiske interessen for feltet. Oppgaven tar utgangspunkt i Børhaug, Gotvassli og ... -
Rom for de yngste - en mikroetnografisk undersøkelse om de yngste barnas bruk av det fysiske miljøet i en barnehage
(Master thesis, 2013-05)In this thesis I have observed the youngest children and their use of the physical environment in one kindergarten. The kindergarten is organized with bases, which means that most of the rooms are viewed as common area. ... -
Rytme, dynamikk, rom og relasjoner i barns egeninitierte estetiske uttrykk : en mikroetnografisk studie av barn i alderen 1-3 år i barnehage
(Master thesis, 2006-07)This thesis focuses on children’s self made aesthetic practise in the daily life of kindergartens. Do children aged 1-3 years old express themselves aesthetically, and if so, how will this appear in the kindergartens daily ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
(Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ... -
Så skal mangfoldet blomstre og fargelegge bildet av det norske "vi": Å tenke mangfold om igjen
(Master thesis, 2012)Mangfold er et tema som er i tiden, også politisk sett. Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har det vært fokus på det mangfoldige Norge. Det er i fra statsministerens tale i Jamaat-moskeen jeg har hentet ... -
Stillhet i kaos : retrospekter på makt i profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven er inspirert av Foucault og hans tanker om arkeologi. Gjennom retrospektiver på profesjonell praksis forsøker jeg å gjenfortelle glemte fortellinger, og å avdekke stille stemmer, ved at jeg ser på ... -
Tid som kritisk tema og filosofisk omgrep : nokre implikasjonar for kvalitetsdiskursar innan barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2011)This is a Master’s in Early Childhood Education from Oslo College, Norway. The main focus is the philosophical thinking about time and quality in kindergarten in light of some discourses in a society that is characterized ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
“We just click!” : ICT from preschool children’s perspectives.
(Master thesis, 2009)“We just click! ICT from preschool children‟s perspectives” is the title I chose for this master thesis in Early Childhood Education and Care. The first part of the title “We just click!” is a quote from a child interview ... -
De yngste barnas språk og kommunikasjon i barnehagen : en kritisk studie av 1- 2 åringers spor og posisjoner i barnehagens ulike gruppekontekster, ut fra et voksen-barn perspektiv
(Master thesis, 2010)Løfte fra politikerne om full barnehagedekning i løpet av 2007, gjorde at veksten av små barn i barnehagen økte. De yngste barna fra 1-2 år gikk fra å være en minoritet i barnehagen til å bli en majoritet. Dette gav nye ...