Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Norge"
Viser treff 1-12 av 12
-
Barnehagens formålsparagraf – hvordan skal den forstås?
(Prismet;63(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2012)As of August 1st 2010 the new objects clause of the Norwegian kindergarten entered into force. This objects clause stated that the kindergarten is based on the fundamental values of Christian and humanistic heritage and ... -
Comparative analysis of special education teacher training in France and Norway: how effective, areas taught and recommendation for improvement
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)This study aims to understand the quality and areas of training in the existing special education teacher education programme in France and Norway by examining how special education teachers are prepared in carrying out ... -
Dagny Juel og Stanislaw Przybyszewski – ’kulturarbeidere’ for Norge og Polen
(Folia Scandinavica Posnaniensia;9, Journal article; Peer reviewed, 2006) -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Hvordan forstås det at barnehagen kan utgjøre en forskjell – i Portugal og i Norge? En dokumentanalyse av norske og portugisiske barnehageplaner
(Master thesis, 2022)I denne studien gjennomførte jeg en dokumentanalyse av den norske barnehageplanen og den portugisiske barnehageplanen for å finne ut av hvilke politiske forståelser som ligger til grunn, tilknyttet det store ansvaret som ... -
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven blir begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennomgått, med læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som bakteppe. Den overordnede problemstillingen er: Hva er profesjonsfaglig ... -
Medieantropologi
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Mens norsk antropologi stort sett har ignorert medier som forskningstema, har det vokst frem som et sentralt felt i internasjonal antropologi. Denne artikkelen er en oppfordring til det norske fagmiljøet om å ta del i denne ... -
Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7
(Barnelitterært forskningstidsskrift;4, Journal article; Peer reviewed, 2013)22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ... -
Nasjonale minoriteter og det flerkulturelle Norge : utsyn
(Chapter; Peer reviewed, 2010) -
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Toleranse, kultursensitivitet og akkulturasjon: Interkulturelle utfordringer for primærhelsetjenesten og nyankomne innvandrere i Norge
(FLEKS-Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: Since the 1970s, Norway has experienced a significant increase in population diversity. In 2001, a patient-list system, also referred to as the General Practitioner (GP) Scheme (Norwegian: Fastlegeordning), was ...