Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Kritiske diskursanalyser"
Viser treff 1-5 av 5
-
Hvordan forstås det at barnehagen kan utgjøre en forskjell – i Portugal og i Norge? En dokumentanalyse av norske og portugisiske barnehageplaner
(Master thesis, 2022)I denne studien gjennomførte jeg en dokumentanalyse av den norske barnehageplanen og den portugisiske barnehageplanen for å finne ut av hvilke politiske forståelser som ligger til grunn, tilknyttet det store ansvaret som ... -
Kritisk tenkning og diskurser om globale sør og nord i lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Oppgaven utforsker hvilke diskurser som er fremtredende i lærebøker på ungdomstrinnet, i deres behandling av nord-sør-skillet i global kontekst, samt hvilke verdensbilder dette kan bidra til å skape. Videre utforskes hvilke ... -
LK06 og LK20 - En kvalitativt undersøkelse av to læreplaner i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke endringer som er gjort, hvilke begrunnelser som gis for endringene, og hva slags påvirkning fra internasjonale trender som kan tenkes å ha påvirket beslutningene som ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Nynorsk som sidemål på barnetrinnet - En kritisk diskursanalyse av nynorsk som sidemål i tre læreplaner i norsk
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan nynorsk som sidemål gis plass i undervisningen på barnetrinnet, samt hvordan dette kan ha endret seg fra L97, og frem til LK20. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i Norman ...