Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Barnehagepedagogikk"
Viser treff 1-12 av 12
-
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
(Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler
(Norsk tidsskrift for logopedi;Nr. 4 | Desember 2019 | Årgang 65, Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen ... -
«Det handler jo bare om antall voksne fysisk tilstede i bygningen» - En kritisk refleksjon over dagens vikarordning og hvordan den påvirker kvaliteten i barnehagen
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er bruk av ukjente vikarer i barnehagen. Kjernen i oppgaven er hvordan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet påvirkes når en fast ansatt byttes ut med en fremmed person, med særlig fokus på personalets ... -
Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen?
(Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Legitimering av barnehagepedagogiske diskurser. En diskursanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er legitimeringsstrategier i barnehagepedagogiske diskurser i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap. Bakgrunnen for at jeg ønsket å analysere nettopp denne ... -
Omsorgspersoners erfaringer og opplevelser i forhold til barn som har en av sine nærmeste i fengsel : en beskrivende, fortolkende og kvalitativ studie
(Master thesis, 2009)This master thesis is about children who have one of their closest relatives in prison. It is a taboo field, and there is only a little professional literature about the subject. My desire has been to gain more knowledge ... -
Rytme, dynamikk, rom og relasjoner i barns egeninitierte estetiske uttrykk : en mikroetnografisk studie av barn i alderen 1-3 år i barnehage
(Master thesis, 2006-07)This thesis focuses on children’s self made aesthetic practise in the daily life of kindergartens. Do children aged 1-3 years old express themselves aesthetically, and if so, how will this appear in the kindergartens daily ... -
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(MBP-MASM;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
Tid som kritisk tema og filosofisk omgrep : nokre implikasjonar for kvalitetsdiskursar innan barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2011)This is a Master’s in Early Childhood Education from Oslo College, Norway. The main focus is the philosophical thinking about time and quality in kindergarten in light of some discourses in a society that is characterized ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(Master thesis, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ...