Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Foyn, Trine"
-
"Alle banner til matte, sånn ordentlig og sier det er dritt" - En kvalitativ studie av tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk
Carlsson, Adam Alexander Ouafik (Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk, utrykker sine opplevelser med faget. For å få innsikt i dette, har jeg valgt å undersøke problemstillingen: ... -
Deltakelse og Dynamikker - Hvordan identitet, posisjonering og agency påvirker jenters deltakelse i helkalssesamtaler i matematikk
Sveen, Kjersti Ova; Vegheim, Silje (Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterprosjektet, er å undersøke hvilke kjønnsforskjeller som kommer til syne i helklassesamtale i matematikk, og hvordan eventuelle forskjeller kan belyses. Vi vil kaste lys over noe vi mener er et ... -
En kvalitativ analyse av identiteten til gutter som strever med matematikkfaget
Nordtorp, Eirik (Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å se undersøke hva slags identitet gutter som strever med matematikkfaget uttrykker. Ulike perspektiver på identitet vil bidra til å nyansere identitetsbegrepet, og vil gi en rik forståelse ... -
The incident of the quadratic equations: Recognising exclusion
Foyn, Trine; Solomon, Yvette (Conference object, 2021)In this paper we explore the hidden nature of girls’ exclusion from mathematics in a Norwegian lower secondary school. Drawing on ethnographic data from a three-year longitudinal study, we focus on a particular incident ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
Foyn, Trine (OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ...